Hur förändringskompetent är du?

Vi lever i en tid när det för många chefer känns som om de asfalterar vägen samtidigt som de kör på den. De måste parallellt kunna hantera den ständigt pågående förändringen och själva vara innovativa nog för att driva förändring. Nu lanserar Liber boken Chef kan du vara själv! – Om förändringskompetent ledarskap som visar hur man förändrar sitt ledarskap så att det attraherar framtidens unga medarbetare – och vad som krävs för att attrahera nästa generation att bli chefer.

– Förändringskompetens är ett unikt begrepp som jag lyfter fram i den här boken och fyller med innehåll. Man kan säga att boken är ett tvärsnitt av min egen erfarenhet av att jobba som ledarskapskonsult och de mest innovativa tankar som producerats av ledarskaptänkare världen över de senaste åren. Men jag har skurit tårtan på ett nytt sätt – utifrån begreppet förändringskompetens, säger författaren Klara Adolphson, ledarskapskonsult och jämställdhetsexpert på Ledarna.

I stället för att smickrad ta plats på piedestalen bör man som chef utforska och skapa nya sätt att ta och ge ledarskap på. Man ska även vara innovativ och ha förmågan att faktiskt skapa förändring. Om man kan förändra sig själv kan man förändra sitt team, och om man kan förändra teamet kan man också förändra organisationen.

– Boken ska vara chefens uppdaterade följeslagare i en värld som inte längre uppför sig som man förväntar sig. Vi har aldrig tidigare haft så många möjligheter att själva sätta agendan och ta ut riktningen, men det kan också vara lite överväldigande, säger Klara Adolphson.

Boken Chef kan du vara själv ges ut i samarbete med Ledarna, chefernas egen yrkesorganisation, med fler än 80 000 medlemmar. Hos oss får chefer stöd både i sin yrkesroll som chef och som anställd. Ett dubbelt perspektiv ingen annan kan erbjuda. Vi gör chefer säkrare i sitt ledarskap och mer framgångsrika. Och tryggare som anställda. Alltid med utgångspunkt i varje chefs individuella behov.

Om författaren: Klara Adolphson är född 1975. Hon är utbildad kaospilot och har drivit eget företag. Klara Adolphson har tidigare skrivit boken Leda Jämt – handbok för chefer i att leda jämställt.

Fakta om boken:

Titel: Chef kan du vara själv! – Om förändringskompetent ledarskap

ISBN: 978-91-47-09577-3

Rek. internetpris: 232 kronor

Information:

Förläggare: Lars Abramson, lars.abramson@liber.se, 040-25 86 24.

För recensionsexemplar eller högupplöst bild, kontakta Helene Bergau, helene.bergau@liber.se, 08-690 93 06.

Liber AB, etablerat 1973, är ett av Nordens största läromedelsförlag med utgivning som riktar sig till hela utbildningsmarknaden och till professionella yrkesutövare inom ekonomi, juridik, beskattning, medicin/vård, pedagogik, teknik och offentlig förvaltning samt mot allmänmarknaden. Ägare sedan 2007 är Bridgepoint Capital Ltd.