• Liber AB/

Hur förskolan bidrog till jämställdhet och mammors frihet – ny bok beskriver hur politiska beslut blev pedagogik

95 % av alla barn går i förskolan. Det går knappt att föreställa sig ett Sverige utan en förskola och dess stöd för barns utveckling – och föräldrars möjlighet till arbete. I den nya boken Den moderna förskolan, utgiven av Liber, lyfter Maj-Inger Klingvall och Ingrid Pramling Samuelsson fram hur den moderna svenska förskolan tog form och utvecklades – och vilka utmaningar som förskolan står inför idag.

Politik och pedagogik har under årens gång följts åt, hakat i och befruktat varandra. Politiska beslut har gett utrymme för pedagogiska satsningar, och pedagogisk forsning har påverkat politiska beslut. Ibland behöver man ta ett steg tillbaka för att få syn på och förstå det förgivettagna.

– Jag och Maj-Inger var båda aktiva i Unicefs styrelse och diskuterade ofta förskolefrågor på luncherna, säger Ingrid Pramling Samuelsson. När Maj-Inger berättade att hon hade kvar alla utredningar, minnesanteckningar och regeringsbeslut från 1960-talet och framåt kring frågor som berör förskolan, blev det självklart att vi borde skriva en bok baserat på allt det som hänt bakom den politiska scenen och koppla det till den pedagogiska utvecklingen.

Det är viktigt att förstå hur den förskola som alla barn idag har tillgång till, långt ifrån var en självklarhet för tidigare generationer. Att visa hur det fortfarande finns politiska beslut som borde tas för att varje barn ska få ett liv som är jämlikt, jämställt och med lika värde. Det har krävts mycket opinionsbildning, debatter och internt politiskt arbete för att nå dagens förskola, som författarna nu vill visa. Här får många röster höras – från forskningen, politiken och allmänheten.

– Boken riktar sig både till de som är aktiva inom förskolan, eller håller på att utbilda sig till förskollärare, samt för politiker och andra beslutsfattare att känna till historien för att förstå dagens utmaningar, inte minst marknadiseringen, säger Maj-Inger Klingvall. Det är viktigt att inse kraften i förskolans förebyggande och integrerade roll och förstå att förskolan inte varit en självklarhet, utan något som det stridits om inom och mellan politiska partier.

Om författarna:

Maj-Inger Klingvall var riksdagsledamot och minister i regeringen 1988-2002 och kan med sin unika bakgrund i politikens centrum beskriva den politiska processen inifrån, med interna förhandlingar och uppgörelser. Ingrid Pramling Samuelsson är professor i förskolepedagogik vid Göteborgs Universitet och har varit central i förskolans utveckling genom sin forskning.

ISBN: 47-14666-6

För intervju eller recensionsexemplar, kontakta:
Nathalie Olsson, Sociala medie- och PR-ansvarig, nathalie.olsson@liber.se

Att alla ska lyckas med sina studier är vår ledstjärna. På Liber har vi över 140 års erfarenhet av att skapa läromedel och kompetensutveckling, vars kunskap gör skillnad för elever, studenter, ledare och medarbetare för resten av livet. Därför finns Liber – för att stötta så att alla lyckas.
Lyckas med Liber.

Jag och Maj-Inger var båda aktiva i Unicefs styrelse och diskuterade ofta förskolefrågor på luncherna. När Maj-Inger berättade att hon hade kvar alla utredningar, minnesanteckningar och regeringsbeslut från 1960-talet och framåt kring frågor som berör förskolan, blev det självklart att vi borde skriva en bok baserat på allt det som hänt bakom den politiska scenen och koppla det till den pedagogiska utvecklingen.
Ingrid Pramling Samuelsson