Innovationerna som leder dig till framgång

Vad är det som gör att ett företag konsekvent kan överträffa konkurrenterna och till och med överträffa sig självt? Vilken är hemligheten bakom långsiktiga konkurrensfördelar? Ett svar är innovativa managementmetoder. I den nyöversatta boken Ledarskapets milstolpar som Liber nu lanserar presenteras nyskapande idéer från de senaste 150 åren om hur företag kan organisera, koordinera, motivera och allokera resurser för att nå framgång.

Ledarskapets milstolpar presenterar de 50 viktigaste managementmetoderna som alla, på olika sätt, har bidragit till att forma dagens företag. Det handlar om metoder inom alla områden – från arbetsprocesser och pengar till personal och kundrelationer, till exempel ”sex sigma”, ”balanserat styrkort”, ”corporate venturing”, ”supply chain management” och ”customer relationship management”. Författarna Michael J. Mol och Julian Birkinshaw, bägge verksamma vid London Business School, undersöker i boken vilken effekt de här metoderna har på hur företag sköts idag. Författarna tittar på varför metoderna en gång behövdes, hur de kom till, hur de spreds vidare och vilken roll innovatörerna har spelat. – Det som är unikt med boken är att vi säger att alla de här innovativa managementmetoderna kom till genom en innovationsprocess. Det är deras gemensamma nämnare och om ett företag idag vill fortsätta att vara konkurrenskraftigt måste det satsa på att få igång sina egna innovationsprocesser, säger författarna Michael J. Mol och Julian Birkinshaw. Exemplen i boken visar att innovativa managementmetoder inte bara fungerar, utan att de också kan revolutionera både en arbetsplats och en hel industri. Det är till exempel vad Toyota gjorde inom bilindustrin med lean manufacturing. Boken ger både djup och sammanhang. Framför allt ger den läsaren en bättre förmåga att utvärdera och implementera de viktigaste managementmetoderna – genom att lära oss av tidigare generationer av företag står vi bättre rustade att fatta välgrundade beslut i våra egna företag. Om författarna: Michael J. Mol är lektor i Strategic Management vid University of Reading och gästforskare på Management Innovation Lab (MLab) vid London Business School. Han har tidigare skrivit tre böcker, nu senast Outsourcing: Design, process and performance. Julian Birkinshaw är professor i Strategic and International Management vid London Business School och en av grundarna av Management Innovation Lab (MLab). Han har tidigare skrivit tio böcker, bland annat Inventuring, Entrepreneurship in the Global Firm. Fakta om boken: Titel: Omvärldsanalys i praktiken ISBN: 978-91-47-09016-7 Rek. internetpris: 313 kronor