Jobba inte hårdare, jobba smartare

Lean-tänkandet är inget nytt bland ledande tillverkningsföretag. Men filosofin sprider sig nu till flera av samhällets sektorer och intresset för Lean inom administration, service och tjänster ökar markant. Nu lanserar Liber LeanHandboken – boken som är till stor hjälp för alla som önskar effektivisera sin verksamhet, och en utmärkt introduktion till värdeflödeskartläggning.

Lean är ett kund- och efterfrågestyrt förbättringskoncept, där kärnan består av att fokusera på det som skapar verkligt kundvärde. Det handlar om att systematiskt och kontinuerligt arbeta med ständiga förbättringar, om att ta bort alla former av spill, slöseri, ojämnheter och överbelastningar. Du ska inte jobba hårdare, utan smartare. Och vinsterna kan bli betydande i form av en välbalanserad verksamhet, effektivitets- och produktivitetsförbättringar, ökad kundtillfredsställelse samt större engagemang och ökad trivsel bland medarbetarna.

LeanHandboken är en utmärkt hjälp för att ta tag i de administrativa processerna inom ett företag eller en organisation; synliggöra dessa i form av värdeflöden och minimera slöseriet i form av flaskhalsar och tidstjuvar som finns ”gömda” i brevkorgar, datorer eller i tomrummen mellan olika avdelningar.

Lean angår och berör alla funktioner och delar i en organisation – och alla typer av företag och verksamheter. Värdeflödeskartläggning enligt LeanHandbokens beskrivning är en väl beprövad standard inom Lean såväl inom tillverkning som för administrativa processer.

Om författarna:
Beau Keyte och Drew Locker har mångårig erfarenhet av Lean från ett mycket brett register av företag och branscher. De verkar också som lärare och instruktörer på Lean Enterprise Institute samt flera universitet.

Titel: LeanHandboken
ISBN: 978-91-47-08894-2