Ledare anammar Lean när omvärldens krav blir tuffare

Många företag har under finanskrisen piskat på produktionen för att överleva. Nu när nyoptimism råder på marknaden finns det dock få tecken att takten återgår till det normala. Snarare ska lönsamheten öka ytterligare. Hur ska det gå till? Liber lanserar ny bok om Lean som är full av svar.

Introduktion till Lean ska öka förståelsen för att Lean inte är en metod som man enbart applicerar ute i produktionen – det är en angelägen fråga för hela verksamheten oavsett bransch. Boken är därför skriven för alla anställda på ett företag eller en organisation. Den ska kunna utgöra underlag för ledningsgruppen för att skapa en samsyn på vad Lean är likaväl som den kan vara ett underlag vid introduktionen av nyanställda i verksamheter som har jobbat med Lean sedan en tid.

Allt fler verksamhetsledningar bestämmer sig för att anamma ett Lean tankesätt som strategi för att utveckla sin verksamhet och nå sina övergripande mål. Det handlar i synnerhet om att ta vara på medarbetarnas kunskap och kompetens kring nödvändiga förbättringar i vardagen. Den nya boken Introduktion till Lean vänder sig till alla som vill få en inblick i de grundläggande hörnstenarna i ett Lean tanke- och arbetssätt.

– Det finns flera samhällsskeenden som gör Lean mer aktuellt än någonsin. Den allt hårdare globala konkurrensen ökar pressen på företag att prestera mer genom förenklade arbetsprocesser, minskade ledtider och samtidigt leverera kvalitet till kund i tid utan onödiga resurser. Ökande pensionsavgångar ställer ytterligare krav på verksamheter att kunna klara sig med samma eller färre resurser. Tittar man på offentlig sektor vill skattebetalare inte betala mer i skatt men ha bättre eller samma service även om invånarna blir fler och fler, säger författarna Paula Braun och Robert Kessiakoff.

Om författarna:

Paula Braun har mer än 15 års erfarenhet som konsult i egna bolag och är en av grundarna av Lean Concepts AB (2004). Med en bakgrund som beteendevetare har frågeställningarna handlat om verksamhets-utveckling och chefscoachning. Paula tillhör pionjärerna i Lean inom tjänstesektorn, administration och företagsledning.

Kontakt: paula.braun@leanconcepts.se, 0706-88 98 63.

Robert Kessiakoff har drivit eget konsultföretag sedan 1994 och har mer än 20 års erfarenhet som vd och med styrelsearbete i olika svenska och amerikanska börsnoterade kunskapsföretag, därav mer än 15 år i utlandet. Han är vd i Lean Concepts AB, som han grundade tillsammans med Paula Braun, och ingår i Lean Enterprise Institute Faculty.

Kontakt: robert.kessiakoff@leanconcepts.se, 0707- 40 36 86.

Titel: Introduktion till Lean – Grundläggande tanke- och arbetssätt

ISBN: 978-91-47-09599-5

Rek. internetpris: 150 kronor exklusive moms

Information:

Förläggare: Lars Abramson, lars.abramson@liber.se, 040-25 86 24.

För recensionsexemplar eller högupplöst bild kontakta Jenny Söderqvist, jenny.soderqvist@liber.se, 08-690 92 84.

Liber AB, etablerat 1973, är ett av Nordens största läromedelsförlag med utgivning som riktar sig till hela utbildningsmarknaden och till professionella yrkesutövare inom ekonomi, juridik, beskattning, medicin/vård, pedagogik, teknik och offentlig förvaltning samt mot allmänmarknaden. Ägare sedan 2007 är Bridgepoint Capital Ltd.