Ledarskapsexperten Aaron Kroon låser upp det inkluderande ledarskapet i ny bok

En karriärstart där han direkt fick veta att hans sexuella läggning inte var accepterad på arbetsplatsen gav Aaron Kroon den push han behövde för att arbeta sin väg fram till ledningarna i några av Sveriges största bolag. Idag är han en av Sveriges mest uppmärksammade ledare och en stark röst för mångfald och inkludering. Nu släpper han boken All Inclusive: Nycklarna till ett inkluderande ledarskap, utgiven av Liber, i syfte att fler företag och ledare ska förstå vinsterna med en arbetsplats där alla får höra hemma.

– Även om just min resa får klassas som en framgångssaga är det många som än idag möter hinder i karriären eller inte känner sig fullt accepterade och inbjudna i gemenskapen på sin arbetsplats, bara för att de på något sätt är ”annorlunda”. Och det finns fortfarande många chefer som trots goda intentioner diskriminerar eller låter sig styras av sina förutfattade meningar och fördomar, även om det inte sker öppet och medvetet, säger Aaron Kroon.

I All Inclusive beskriver Aaron Kroon vad ett inkluderande ledarskap innebär i praktiken och varför det är viktigt för affären. Han ger konkreta råd, istället för pekpinnar, för hur arbetet för en mer inkluderande företagskultur kan bedrivas, och hur man som ledare kan göra skillnad.

I boken beskrivs fyra grundläggande principer för det inkluderande ledarskapet: empati, nyfikenhet, självinsikt och mod, och hur de kan tillämpas i vardagen på jobbet. Boken tar också upp frågor som:

• Hur skapar ni ett business case för mångfald?
  • Hur kan ni ta AI till hjälp i mångfaldsarbetet?
  • Hur skapar ni en inkluderande rekryteringsprocess?

“En kall och snöig vintermorgon tog jag tunnelbanan till Gamla stan i Stockholm. Det var dags att skriva kontrakt, hälsa på nya kollegor och få se mitt nya kontor. Det var idag det skulle hända. Givetvis hade jag redan berättat den stora nyheten för mina vänner och min familj. Jag hade, mot bättre vetande, tagit ut segern i förskott. Pirrig, förväntansfull och stolt klev jag av tunnelbanan i Gamla stan, när min mobiltelefon ringde. Det var rekryteraren. ”Är du på väg?” frågade hon. ”Javisst, vi ses snart”, svarade jag, lyckligt ovetandes om vad som komma skulle. Sedan blev det tyst. Länge. Till slut sa hon: ”Det är så här, Aaron, att det har dykt upp en sak.” Mina tankar började spinna. Det värsta scenariot som jag i stunden kunde komma att tänka på var att chefen hade blivit sjuk och att vi måste hitta en ny dag att ses. Sedan kom de där orden, om att organisationen inte är redo för ”det”. Där och då, ensam på en snöig tunnelbaneperrong i Gamla stan, insåg jag att världen kanske inte var så öppen och full av möjligheter som jag trodde. Att jag som svart och bög skulle stöta på fler hinder och fördomar än jag kunnat föreställa mig.”

— ur boken

Aaron Kroon har mer än 25 års erfarenhet som ledare i några av Sveriges största bolag, bland annat Schibsted, Blocket och Vattenfall. Idag driver han det egna företaget Black Batman där han hjälper ledare, ledningsgrupper, styrelser och hela organisationer att koppla ihop mångfald och inkludering med lönsamhet och affärsnytta. Aktuell med boken All Inclusive: Nycklarna till ett inkluderande ledarskap, som ges ut av Liber.

För mer information och förfrågningar, kontakta: liber@fourpr.se

Att alla ska lyckas med sina studier är vår ledstjärna. På Liber har vi över 140 års erfarenhet av att skapa läromedel och kompetensutveckling, vars kunskap gör skillnad för elever, studenter, ledare och medarbetare för resten av livet. Därför finns Liber – för att stötta så att alla lyckas.
Lyckas med Liber.