Motiverade medarbetare ses som viktigt - men prioriteras inte

Att engagerade medarbetare är viktigt för ett bolags utveckling är ingen hemlighet. Men enligt en global studie från det amerikanska analysföretaget Gallup från 2019 är det endast två av tio medarbetare som känner sig engagerade i företagets målsättningar. Hur kan den obalansen brytas? I boken Motiverad!, utgiven av Liber, förklarar författarna Desirée Rova och Maria Appelqvist bland annat hur chefer kan kommunicera på ett sätt som stärker medarbetarnas motivation och engagemang.

— I den här boken delar vi med oss av våra lärdomar från de många år som vi har arbetat med att hjälpa människor att må bra och känna sig motiverade på jobbet. Ugångspunkten är insikten om hur viktigt det är att förstå de behov som ligger bakom individens beteende, behov som oftast vilar i det omedvetna. Tyvärr finns det ingen enkel formel för vad som egentligen är motivation och hur den ska mätas. Det gör att motivationsfrågan ofta hamnar i skuggan när andra viktiga frågor, som jämställdhet och hållbarhet, prioriteras. Boken är ett hjälpmedel för att förstå mångfald och perspektivsflyttning. Vad händer med mig i olika grupper, och hur kan man leda utifrån det, säger Desirée Rova.

Motiverad ger nycklar till ett motivationsbaserat ledarskap och visar hur man kan skapa starkare, smartare och mer innovativa grupper. Den beskriver sex grundläggande psykologiska behov som har stor påverkan på våra liv – känna samhörighet, vilja bidra, vilja utvecklas, vara signifikant, få variation och känna trygghet.

– Hos de flesta av oss är två av dessa behov starkare än de andra fyra. Först när dessa är tillgodosedda mår vi bra och kan känna den där starka inre motivationen, både privat och på jobbet. Om vi inte känner till de här sex psykologiska behoven, eller inte inser vilken roll de spelar i våra liv, missar vi viktiga dimensioner i våra relationer, både privat och på jobbet. Vi förstår kanske inte varför en kollega reagerar som hen gör, varför arbetsgruppen är så oengagerad, varför vårt ledarskap inte fungerar eller varför vårt sätt att kommunicera inte går hem, förklarar Maria Appelqvist.

Boken vänder sig främst till chefer, som inbjuds att identifiera dessa behov hos både sig själva och hos sina medarbetare. Författarna förklarar hur man kan kommunicera på ett sätt som verkligen når fram och som stärker medarbetarnas motivation – på riktigt.

Det kommer, så som samhället utvecklas, bli allt viktigare att vi ägnar vår tid och vårt liv åt något som vi verkligen vill göra och som får oss att må bra. De rutinartade uppgifterna kan robotar ta över, och mer komplexa uppgifter kan artificiell intelligens sköta åt oss. Vi människor ska lägga vår kraft på det som motiverar oss, känns viktigt och får oss att må bra. Framtiden kommer att ställa allt högre krav på människors självinsikt. Vi kommer att i allt större utsträckning behöva jobba med att lära känna oss själva, för att ha en plats på arbetsmarknaden.
— ur boken.

Om författarna:
Desirée Rova
är HR- och organisationskonsult och grundare av MyNeeds, och Maria Appelqvist är doktor i sociologi och en av pionjärerna inom professionell coaching i Sverige.

För mer information och förfrågningar, kontakta: liber@fourpr.se

Att alla ska lyckas med sina studier är vår ledstjärna. På Liber har vi över 140 års erfarenhet av att skapa läromedel och kompetensutveckling, vars kunskap gör skillnad för elever, studenter, ledare och medarbetare för resten av livet. Därför finns Liber – för att stötta så att alla lyckas. Lyckas med Liber.