Ny bok om vad det innebär att vara professionell på jobbet

Förmågan att vara professionell på jobbet kan tyckas självklar, åtminstone i bemärkelsen att vara skicklig på sitt yrke. Frågan är hur långt det räcker? Organisationskonsulten Anna Tufvesson vill vidga begreppet. I boken Professionell på jobbet, utgiven av Liber, betonar hon att dagens arbetsmarknad och yrkesliv kräver mer än så. Själva yrkeskunnandet är en självklarhet, som i sig kräver kontinuerlig utveckling, men arbetsgivare och anställda som vill vara framgångsrika behöver också reflektera kring aspekter som nyfikenhet, gott omdöme och samarbetsvillighet.

– Jag har skrivit den här boken för att det är mer angeläget än någonsin att vi pratar om vad det innebär att vara professionell på arbetsplatsen. Samhället förändras fort, komplexiteten ökar liksom rörligheten på arbetsmarknaden och det finns nya förväntningar på både ledar- och medarbetarrollen. Att ”förstå sitt uppdrag” är mer utmanande än tidigare, säger Anna Tufvesson.

Forskare uppskattar att 2,5 miljoner svenskar behöver kompetensutveckling med anledning av den snabba teknikutvecklingen och AI:s påverkan på arbetsmarknaden. Förändringsförmåga och kontinuerligt lärande blir därmed allt viktigare för alla organisationer. Distansarbete har blivit vanligare på många arbetsplatser som skärper frågan ytterligare: Hur påverkas kraven på professionalitet när arbetet utförs hemifrån?

I Professionell på jobbet undersöker Anna Tufvesson vad det innebär att agera professionellt och resonerar om vad som behövs för att arbetsplatsen och medarbetarna ska kunna utvecklas. Att ha färdigheter och kunskaper inom yrket är naturligt men det krävs också ett fokus på gemensamma egenskaper som är viktiga för alla inom organisationen.

Det handlar till exempel om att vilja lära nytt, ha förmåga att känsloreglera sig och att vara lätt att samarbeta med. Gott omdöme och god arbetsmoral är andra viktiga pusselbitar. En organisation där arbetsgivare och medarbetare har en gemensam syn på vad professionalitet innebär och utövas kan räkna hem en rad vinster, inte minst en bättre arbetsmiljö och högre kvalitet.

Boken innehåller en mängd övningar som uppmuntrar till reflektion som kan bidra till samstämmighet om hur professionaliteten kan utvecklas i arbetsgruppen och på arbetsplatsen.

Kanske är det svårare idag att vara professionell eftersom utvecklingen går i en sådan rasande takt? Vi måste lära oss väldigt mycket nytt hela tiden. Vi kan inte vila särskilt tryggt i vår kompetens, för den kommer vi snart att behöva uppdatera. Det blir allt tydligare att vår professionalitet inte ensidigt kan ligga i den kunskap vi besitter. Digitaliseringstakten med AI (artificiell intelligens) förändrar många yrken i en hastighet vi aldrig har skådat förut. Utmaningar kring klimatet och andra samhällsproblem kopplade till integration, ekonomi och välfärd berör oss alla.

– ur boken

Anna Tufvesson har jobbat som organisationskonsult i över 20 år. Hon har skrivit flera böcker, som Aktivt medarbetarskap – ta ansvar och utvecklas på jobbet (Liber) och Aktivt självledarskap – en arbetsbok för att skapa goda relationer på jobbet och hemma (Liber). Nu aktuell med boken Professionell på jobbet (Liber). Hon driver också bolaget Tufvesson Management.

För mer information och förfrågningar, kontakta: liber@fourpr.se

Att alla ska lyckas med sina studier är vår ledstjärna. På Liber har vi över 140 års erfarenhet av att skapa läromedel och kompetensutveckling, vars kunskap gör skillnad för elever, studenter, ledare och medarbetare för resten av livet. Därför finns Liber – för att stötta så att alla lyckas.
Lyckas med Liber.