Ny bok sätter lyssnandet i centrum – strategiskt och på riktigt

Att lyssna är väl bara att ”öppna öronen” och ta in det som andra berättar? Kanske i teorin. Men i praktiken är lyssnande svårt att utöva och bemästra; många har erfarenhet av misslyckat lyssnande. Det är helt enkelt inte alls så enkelt att lyssna, hur gärna vi än vill och försöker att lyssna på andra. I boken Strategiskt lyssnande,utgiven av Liber, vänder sig författarna Mats Heide och Anette Svingstedt till alla i en organisation som på riktigt är intresserade av att stärka relationer till och öka sitt förtroende för andra, och inte minst mellan medarbetare och chefer.

– Att lyssna har många positiva effekter för organisationer. Lyssnandet ökar tilliten, engagemanget och arbetstillfredsställelsen, säger författaren Anette Svingstedt, och påpekar samtidigt att det, trots denna positiva påverkan samt att organisationer har fler kommunikationskanaler än någonsin, ägnas för lite tid åt att lyssna på kunder, medarbetare och andra viktiga intressenter.

Boken Strategiskt lyssnande är särskilt viktig för funktioner och roller i en organisation där lyssnandet är en nyckel för att lyckas. För det måste lyssnandet bli mer strategiskt:

– Vi menar att det behövs ett strategiskt perspektiv på organisationers lyssnande. Redan i dag sker det en hel del lyssnande, men det är sällan som det finns ett helhetstag om lyssnandet. Snarare sker lyssnande lokalt i organisationen lite här och där; chefer som är duktiga på att lyssna och bekräfta sina medarbetare eller medarbetare som är duktiga på att lyssna på kunder eller brukare. Men frågan är om det finns någon målsättning för lyssnandet? Några tankar om vem som ska lyssna, när det ska ske och så vidare, säger författaren Mats Heide, som menar att läsaren får svar på flera centrala frågor som rör just strategiskt lyssnande:

• Varför är lyssnande viktigt?
  • Vilka hinder kan finnas för lyssnande?
  • Hur kan både medarbetare och organisationer bli bättre på att lyssna?
  • Hur kan organisationer utveckla förmågan att lyssna strategiskt?
  • Hur bygger man ett system för att förbättra organisationens strategiska lyssnande?

Boken vänder sig till organisationer som vill stärka relationen mellan medarbetare och chefer samt till externa intressenter, men fungerar också som kurslitteratur inom ämnen som företagsekonomi, sociologi, psykologi, personal-, och medie- och kommunikationsvetenskap.

Du ska läsa den här boken om du vill förstå̊ lyssnandets betydelse för individer och organisationer och om du vill lära dig något om hur du och din organisation kan bli bättre på̊ att lyssna. Effektivt lyssnande är en förmåga som man måste träna sig i, och i denna bok får du verktyg till att utveckla den förmågan. — ur boken.

Om författarna:

Anette Svingstedt är universitetslektor vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap vid Lunds universitet, och Mats Heide är professor vid Institutionen för strategisk kommunikation vid Lunds universitet. Nu är de båda aktuella med boken Strategiskt lyssnande, som är utgiven av Liber.

För foton och kontakt med författarna, kontakta presskontakt David From

David From
Sociala medie- & PR-ansvarig
david.from@liber.se

Att alla ska lyckas med sina studier är vår ledstjärna. På Liber har vi över 140 års erfarenhet av att skapa läromedel och kompetensutveckling, vars kunskap gör skillnad för elever, studenter, ledare och medarbetare för resten av livet. Därför finns Liber – för att stötta så att alla lyckas. Lyckas med Liber.