Ny bok uppmärksammar och bemöter nutida härskartekniker

Härskarteknik, utgiven av Liber, är skriven för alla som vill lära sig att förstå och hantera skeva maktsituationer som man hamnar i. Boken är skriven av Annakarin Nyberg och Erica Dahlgren.

– Vi i Sverige måste rensa upp bland alla våra olika begrepp kring härskarteknik för att se vad det egentligen handlar om. Senaste åren har jag fått fler och fler frågor om till exempel smicker och flirtiga blickar ska tolkas som härskarteknik. Nej! Nu är det dags att gå tillbaka till de vetenskapliga grunderna för att se på härskarteknik med klarare blick, säger författaren Annakarin Nyberg, som arbetat med härskarteknik som forskare och föreläsare i många år.

I den nya boken medverkar en rad människor från olika branscher och berättar personligt om makt och vanmakt på jobbet.

– Vi har pendlat mellan att överraskas av allt fult som människor utsätter varandra för – och över det starka och vackra i människor som stödjer varandra i solidaritet. Om och om igen har vi förstått att den största skillnaden kan vi göra tillsammans. Ensam är inte stark, säger författaren Erica Dahlgren.

Är det svårt att upptäcka härskarteknik på jobbet? Handlar allt om härskarteknik eller har vi gått vilse i alla nya råd och begrepp som rör härskartekniken? Vad skiljer härskarteknik från relevant kritik i arbetslivet? För att söka svar på dessa frågor går bokens författare tillbaka till härskarteknikens vetenskapliga grunder. Författarna har bland annat mött Berit Ås, den norska professor och politiker som genom sju handfasta begrepp har gjort det lättare att upptäcka härskartekniker i vardagen: osynliggörande, förlöjligande, undanhållande av information, dubbel bestraffning, påförande av skuld och skam, objektifiering samt våld eller hot om våld.

Medan Berit Ås arbete växte fram under 1970-talet, frågar sig bokens författare hur de sju härskarteknikerna kan användas idag i arbetslivet, på och utanför nätet. Boken består av fyra delar: 1. Teorier om härskarteknik; 2. personliga erfarenhetsnära berättelser (som är nakna och ärliga, trösterika och stundvis obehagliga och smått overkliga); 3. frågor för reflektion enskilt eller i grupp (som ger stöd till exempelvis arbetslag och personalgrupper, grupper av studenter, idrottslag eller individer som vill få syn på allt från de mer vardagliga och onödiga otrevligheterna till exempelvis öppet hat och hot); 4. en praktisk verktygslåda, fylld med tips som kan användas för att motverka härskartekniker.

En rad yrkesverksamma från olika branscher delar med sig av sina erfarenheter av härskarteknik. Exempelvis berättar konstnären Stina Wollter hur hon möter hot och kränkningar via sociala medier, tenoren Rickard Söderberg berättar om det motstånd han möter i sitt arbete för hbtq-frågor och den prisade företagsledaren Azita Shariati vittnar om vad som kan hända bakom förhandlingsrummets lyckta dörrar.

Härskarteknik används mellan individer, inom och mellan grupper och ibland också mer eller mindre publikt. Så länge det sker i analoga kontexter, såsom i klassrummet, i korridoren eller i fikarummet på arbetsplatsen finns möjligheten att hantera konsekvenserna ansikte mot ansikte, att göra upp och lämna det bakom sig. När härskarteknik flyttar ut på nätet och i sociala medier riskerar maktutövandet däremot att bli mer kraftfullt eftersom spridningen är potentiellt oändlig ur boken.

Annakarin Nyberg är internetforskare, föreläsare och författare av böcker om härskarteknik och näthat i sociala medier. Erica Dahlgren är journalist och författare.

För mer information och förfrågningar, kontakta:

liber@fourpr.se

Liber är ett av Sveriges ledande utbildningsföretag. Genom samarbete med de främsta forskarna och författarna erbjuder vi läromedel, kurslitteratur och managementlitteratur av hög kvalitet. Med målet att alla ska lyckas med sina studier står vi för kunskap som gör skillnad – genom hela livet.

Erica Dahlgren, författare