Ny handbok guidar till ett framgångsrikt samarbete även på distans

Pandemin medförde att många fick upp ögonen för arbete på distans. Så mycket som 96% av svenska företagsledare planerar för en fortsatt hybrid arbetskraft framåt, men många saknar de rätta verktygen för ett effektivt och framgångsrikt distanssamarbete. I boken Närhet trots avstånd: Att leda och samarbeta på distans, utgiven av Liber, delar författaren Johanna Olsson med sig av sin kunskap om hur man lyckas bygga en kultur som fungerar, även om man inte ses.

— Inget var bra med den där pandemin, men det kom goda saker ur den. Vi vet nu att vi är kapabla till att få bra saker att hända på distans. Vi vet att distansarbete kan skapa flexiblare liv och att effektiva, välmående organisationer och djupa arbetsrelationer är möjliga. Med boken vill jag förmedla en fördjupad förståelse om vinsterna med att bli bra på att leda och samarbeta på distans, säger Johanna Olsson.

När medarbetare befinner sig på olika platser är det lätt att förlora varandra ur sikte. Men oavsett om man är verksam på ett kontor på andra sidan jorden, arbetar hemifrån på tisdagar eller frilansar utan fast kontorsplats, är hemligheten bakom ett framgångsrikt distansarbete inte tekniken, utan själva kulturen. Den här boken handlar om vad som händer efter det att kameran är på plats och ljudet fungerar. När det riktiga samarbetet ska börja. Närhet trots avstånd: Att leda och samarbeta på distans är en praktisk handbok som vänder sig till alla, oavsett roll, arbetsuppgifter eller arbetsplats – till ledare, medarbetare, fast anställda, frilansare, projektanställda och studenter.

För att kunna skapa en ny kultur med beteenden som stöttar samarbete, trygghet och effektivitet behöver vi bygga upp ett nytt nät av dagliga vanor som är lika starkt och naturligt som pratet vid kaffemaskinen. Faktum är att dessa nya vanor är helt avgörande i vårt kulturbyggande för både individen, teamet, ledaren och organisationen. Vi kommer därför återkomma till vanor genom boken. Även om vanor och ritualer under arbetsdagen kan kännas försvinnande små, så är den relativt lilla investering det innebär den rakaste vägen i vår strävan framåt.
— ur boken.

Johanna Olsson har jobbat med ledarskapsfrågor och teamutveckling i över 15 år och driver nu konsultbolaget The Hows tillsammans med kollegor. Hon har en bakgrund som Kaospilot samt på utbildningsföretaget Hyper Island, där hon stöttat såväl organisationer som individer i nya arbetssätt.

För mer information och förfrågningar, kontakta: liber@fourpr.se

Att alla ska lyckas med sina studier är vår ledstjärna. På Liber har vi över 140 års erfarenhet av att skapa läromedel och kompetensutveckling, vars kunskap gör skillnad för elever, studenter, ledare och medarbetare för resten av livet. Därför finns Liber – för att stötta så att alla lyckas. Lyckas med Liber.