Ny handbok reder en gång för alla ut vad det innebär att arbeta agilt

På senare tid har begreppet agilt tagit allt större plats i organisationer runt om i världen. Samtidigt som många inte riktigt vet vad det betyder och innebär, så blir det allt vanligare att företag och organisationer tillämpar ett agilt arbetssätt. I den nya boken Vadå agilt?, utgiven av Liber, reder författarna Mariah ben Salem Dynehäll, Leif Denti och Anna Lärk Ståhlberg ut frågorna runt vad det innebär att arbeta agilt.

PRM Bild

– Alla vi tre som skrivit boken möter varje år tusentals människor som antingen vill, eller tycker sig redan arbeta agilt. Men när vi ställer frågan om hur de faktiskt arbetar får vi inga tydliga svar. Det gjorde oss nyfikna. Och det visar sig att begreppet har fått stor spridning och ökad kännedom, men att få vet vad det faktiskt betyder, och framförallt hur man arbetar agilt, säger författaren Mariah ben Salem Dynehäll.

I boken får läsaren en konkret bild av vad det agila arbetssättet är och en tydlig struktur att följa för att implementera det i sin verksamhet, i ett projekt eller i en process.

– Det agila arbetssättet skapar ofta osäkerhet hos många, då det kan uppfattas som flummigt och inte lika strukturerat som mer målstyrda arbetssätt. Det här stämmer dock inte, då det agila arbetssättet är minst lika strukturerat som det målstyrda. Men det är annorlunda, och det ville vi berätta om i boken, säger författaren Leif Denti.

Författarna delar med sig av egna erfarenheter och tips, som bygger på såväl forskning som decennier av praktisk erfarenhet av att leda människor i agila processer.

– Tillsammans har vi författare närmare ett halvt sekel av samlad erfarenhet av att forska om, samt arbeta och leda människor i, den agila processen. Boken bygger på såväl forskning som praktisk erfarenhet. Och vi ser att resultatet av detta landat i en tydlig och nyttig handbok i hur man arbetar agilt. Boken blir en kompass på den där spännande resan utan färdplan, säger författaren Anna-Lärk Ståhlberg.

När du läser den här boken kommer du upptäcka att det agila arbetssättet är komplext men att det också finns en röd tråd som genomsyrar hela arbetet. Det är komplext på så vis att du behöver skifta mellan att arbeta på detaljnivå och att zooma ut och se på helheten för att kunna se effekten av er resa. Den röda tråden är de fyra principerna för agilt arbete. Följer du den röda tråden ökar du dina chanser att lyckas.
— ur boken.

Om författarna:

Mariah ben Salem Dynehäll är vd för Drivhuset Göteborg och metodansvarig för Drivhuset Norden. Leif Denti är universitetslektor vid psykologiska institutionen, Göteborgs universitet, och forskar om förändring och innovation i både den privata och offentliga sektorn. Och Anna Lärk Ståhlberg är förbundsdirektör på Fyrbodals kommunalförbund som arbe¬tar med välfärds- och samhällsutveckling för att bidra till och skapa en hållbar framtid i Västra Götaland. Nu är de aktuella med boken Vadå agilt?, utgiven av Liber.

David From
Sociala medie- & PR-ansvarig
david.from@liber.se

Att alla ska lyckas med sina studier är vår ledstjärna. På Liber har vi över 140 års erfarenhet av att skapa läromedel och kompetensutveckling, vars kunskap gör skillnad för elever, studenter, ledare och medarbetare för resten av livet. Därför finns Liber – för att stötta så att alla lyckas. Lyckas med Liber.