Nya rön om kommunikation vid förändringar

Sex kommunikationsexperter har genomfört en studie av organisationsförändringar med syfte att nå ny kunskap om hur förändringskommunikation fungerar på bästa sätt och var fallgroparna finns. Deras slutsatser presenteras i boken Kommunikation i förändringsprocesser som Liber nu lanserar.

Boken Kommunikation i förändringsprocesser är skriven av flera erfarna kommunikationsforskare som har genomfört studier* kring hur företag i praktiken hanterat kommunikationen under förändringsarbeten. Det har resulterat i nya modeller och riktlinjer för intern kommunikation vid förändringar har kunnat utvecklas.

– Vi ser tydligt att satsningar på kommunikation ger resultat. I det företag som satsade mest på utbildning av chefer i kommunikation och kommunikationsstöd under förändringen hade medarbetarna bäst förståelse av målen med förändringen. Förståelse är en av nyckelfaktorerna för att medarbetarna ska kunna genomföra en planerad förändring, säger bokens huvudredaktörer Catrin Johansson och Mats Heide.

Kommunikation i förändringsprocesser är baserad på observationer, intervjuer och enkätundersökningar vid tre svenska företag som genomfört stora förändringar: AstraZeneca, E.ON och SCA.

Kommunikation i förändringsprocesser vänder sig till dem som står inför en förändringsprocess eller som just genomfört en förändring och som vill lära sig mer om relationen mellan kommunikation och framgångsrika förändringsprocesser. Boken vänder sig också till studenter som läser strategisk kommunikation, sociologi, företagsekonomi och medie- och kommunikationsvetenskap.

Om huvudredaktörerna:

Catrin Johansson, fil.dr, docent vid Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap, Mittuniversitetet.
Kontakt: catrin.johansson@miun.se

Mats Heide, fil dr, universitetslektor vid Institutionen för kommunikationsstudier, Lunds universitet och konsult.
Kontakt: mats.heide@iks.lu.se

Titel: Kommunikation i förändringsprocesser
ISBN: 978-91-47–08885-0
Rek internetpris: 269 kronor

*Boken är resultatet av ett forskningsprojekt "Kommunikation vid förändringsprocesser" som genomförts vid Mittuniversitetet, och som finansierats av KK-stiftelsen, de deltagande företagen, Mittuniversitetet och konsultföretaget Nordisk Kommunikation AB.