Ökad flexiblitet med Beyond Budgeting

Knut Fahlén är övertygad om att det går att utveckla styrmodeller som bättre kan hantera "förutsägbar osäkerhet". Hur förklarar han i boken ”Beyond Budgeting i praktiken – vägledning till dynamisk ekonomi- och verksamhetsstyrning”.

- Brexit, börsoro, negativ ränta, krig, kriser och oljepriser som rasar påverkar förutsättningarna för många organisationer. Förändringarna kan komma plötsligt och få stora, omedelbara konsekvenser. Ibland sker de gradvis men förändrar spelreglerna på en marknad helt och hållet. En trögrörlig, hierarkisk styrmodell av det klassiska snittet, med budgeten i centrum för styrmodellen, kan fungera bra i en stabil omvärld. När osäkerhet och förändring blir ett normaltillstånd krävs något annat, menar Knut Fahlén.

- Denna revolutionerande bok visar hur du kan skapa ett mer flexibelt företag! Ett företag där kontrollen av verksamheten sker kontinuerligt och dynamiskt, baserat på vad som händer runt omkring oss, och där förvaltningen av företags resurser sker i linje med medarbetarnas behov, säger Helga Laurin, förläggare på Liber.

Om boken:
BEYOND BUDGETING I PRAKTIKEN visar hur du ersätter traditionell budgetstyrning med en styrmodell som är bättre anpassad till dagens snabbrörliga verklighet. Knut Fahlén redogör med teori om ekonomi- och verksamhetsutveckling och praktiska exempel hur du tillämpar Beyond Budgeting i ditt företag. Exemplen beskriver hur företag på olika sätt förändrat sina styrmodeller för att bli mer dynamiska. De har därmed lämnat mycket av den traditionella budgetens fasta årliga planeringshorisont med tillbakablickande uppföljning och hierarkiskt organiserad ledning. Boken riktar sig till dig som arbetar med ekonomi- och verksamhetsstyrning, oberoende av  bransch och storlek på företag, och vill göra den mer konkurrenskraftig och hållbart lönsam.

Om författaren:
Knut Fahlén är verksam som managementkonsult på Ekan Management och har doktorerat i företagsekonomi vid Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet. Doktorsavhandlingen, från slutet av 1990-talet, handlar om hur störningar och osäkerhet påverkar tillverkande företags effektivitet. Utöver arbete som forskare och lärare har Knut bland annat arbetat med IT-frågor
inom vård och omsorg, inköp, upphandling och försäljning, utveckling av finansiella strategier
och prisstrategier, projektledning och förändringsledning i stora, medelstora och små organisationer, såväl privat som offentligt styrda. Sedan 2010 har Knut varit aktiv som föreläsare
och inspiratör inom området Beyond Budgeting och inom nätverket Beyond Budgeting Round Table (BBRT), varifrån merparten av exemplen i boken är hämtade.

Fakta:
Titel: Beyond Budgeting i praktiken
Författare: Knut Fahlén
ISBN: 978-91-47-11226-5
Beräknat utgivningsdatum: 6 september
Pris: Cirka 338 kr

För intervju eller recensionsexemplar kontakta: Helena Walfridsson, presskontakt för Liber, på mobil: 073-663 76 12, helena@editk.se eller Jonna Cornell, marknadsansvarig på Liber, på mobil: 070-540 61 10, jonna.cornell@liber.se

Liber AB etablerades 1973 och är ett av Nordens största läromedelsförlag. Vi vill inspirera till ett gränslöst lärande med en bred utgivning av såväl tryckta som digitala läromedel och utbildningsmaterial för utbildningsmarknaden och professionella yrkesutövare. Besök www.liber.se

Snabbfakta

Knut Fahlén är övertygad om att det går att utveckla styrmodeller som bättre kan hantera förutsägbar osäkerhet. Hur förklarar han i boken ”Beyond Budgeting i praktiken – vägledning till dynamisk ekonomi- och verksamhetsstyrning”.

Knut Fahlén
Helga Laurin, förläggare på Liber