”Ökat behov av stöd bland butikschefer”

Butikschefer har en närmast omöjlig uppgift. De ska kunna bolla förväntningar från personal, kunder, leverantörer och ägare, arbeta med kort- och långsiktiga frågor, administrera och organisera inköp, sortimentsutveckling, logistik och lager. Efterlängtat stöd ges i nya handboken Ledarskap i butik, skriven av två verkliga butiksrävar.

Ökad konsumtion, e-handel, livsmedelbutiker som säljer kläder och erbjuder banktjänster, en kunnigare kund och nya marknadsföringskanaler. Detta är några exempel på nya utmaningar inom detaljhandeln som dagens och framtidens butikschefer måste förhålla sig till. Med sin mix av strategiskt tänkande och praktiska råd rustar boken Ledarskap i butik alla butikschefer för en allt mer krävande verklighet.

– De ständiga förändringarna ställer högre krav på butikschefen och vi har märkt ett ökat behov av stöd och kompetensutveckling. När nya butikschefer ska anställas tittar man idag särskilt efter folk som har gått en butikschefsutbildning eller liknande. Många större kedjor erbjuder också sina anställda interna utbildningar, säger författarna Helena Schmidt Thurow och Camilla Ås Fritz.

Ledarskap i butik ger en struktur för butikschefens många utmaningar genom att dela in dennes olika kompetensområden i tre olika roller: ledaren, affärsstrategen och arbetsgivaren. Inom varje roll krävs en rad kunskaper som steg för steg gås igenom i boken. Ledarskap i butik vänder sig till blivande och verksamma ledare inom detaljhandeln, i såväl små som stora butiker, enskilda företag och större kedjor, egenföretagare och anställda inom alla branscher.

Författarna presenterar boken för första gången den 13 april, klockan 12:00 på mässan Butiksleverantör 2011, Kistamässan i Stockholm.

Om författarna:

Helena Schmidt Thurow är affärsstrateg och marknadsförare med mångårig erfarenhet av detaljhandeln och kedjeföretag som ledare, styrelseledamot och rådgivare. Helena har tidigare skrivit ”Butiksboken”, en handbok för alla som arbetar inom detaljhandeln. Kontakt: webb: www.butiksbanken.se, e-post: helena@thurow.se, mobil: 0706-64 67 31.

Camilla Ås Fritz är HR-chef på Apotek Hjärtat. Hon har mer än 20 års erfarenhet av ledarskap och försäljning inom detaljhandeln och olika kedjeföretag, bland annat Din Sko, Hallbergs Guld, COOP, Apoteket och Wedins Skor & Accessoarer.

Titel: Ledarskap i butik

ISBN: 978-91-47-09521-6

Rek. Internetpris: 288 kronor exklusive moms

Information:

Förläggare: Anders Abrahamsson, anders.abrahamsson@liber.se, 040-25 86 15.

För recensionsexemplar eller högupplöst bild kontakta Fredrik Frank, fredrik.frank@liber.se, 08- 690 96 09.

Liber AB, etablerat 1973, är ett av Nordens största läromedelsförlag med utgivning som riktar sig till hela utbildningsmarknaden och till professionella yrkesutövare inom ekonomi, juridik, beskattning, medicin/vård, pedagogik, teknik och offentlig förvaltning samt mot allmänmarknaden. Ägare sedan 2007 är Bridgepoint Capital Ltd.