Så lyckas du som extern VD

Just nu är det ett stort antal företag som står inför ägarskifte och ledarskifte – över 100 000 bara i Sverige under de närmaste åren. Många ägare vill inte sälja sina företag, även om de vill lämna vd-posten. Men det är inte säkert att det finns någon anställd eller någon i familjen som har viljan eller som är lämplig att ta över. Nu lanserar Liber boken Extern VD. ­Så lyckas du!, där författarna presenterar 15 framgångsfaktorer som skapar förutsättningar för ett fruktbart samspel mellan extern vd och ägare.

– Boken tar upp vad såväl ägare som vd bör tänka på innan en VD anställs, vad som är viktigt att tänka på för att få det löpande samspelet dem emellan att fungera och även vad som är viktigt att beakta om de bestämmer sig för att gå skilda vägar. Ett konstruktivt samspel mellan ägare och VD bygger till stor del på ömsesidig förståelse för varandras situation. Genom att samtliga framgångsfaktorer är skrivna med utgångspunk från både VD och ägare kan man få denna förståelse genom att läsa boken, säger författarna Agneta Olsson och Annika Hall.

Ett case inleder varje framgångsfaktor och löper som en röd tråd genom boken. En tydlig struktur, konkreta tips och råd samt många exempel gör boken praktiskt användbar för VD:ar, ägare och andra personer som arbetar med ledningsfrågor i ägarledda företag.

– Det finns oerhört mycket litteratur om ledarskap på marknaden, men inget som specifikt handlar om förutsättningarna för en extern VD att lyckas i ett ägarlett företag. Boken förmedlar både praktik och teori, vilket är en styrka och ytterst ovanligt. Härigenom är denna bok unik, den tillför kunskap som tidigare inte funnits dokumenterad på marknaden, säger Agneta Olsson och Annika Hall.

Om författarna: Agneta Olsson har arbetat som extern vd och har gedigen erfarenhet från ledande positioner i ägarledda företag. Hon driver idag eget företag med inriktning på varumärkesfrågor och har styrelseuppdrag.

Annika Hall är docent i företagsekonomi med speciellt fokus på ägarskiften och ledarskiften i ägarledda bolag. Hon arbetar som forskare och lärare vid Center for Family Enterprise and Ownership, Internationella Handelshögskolan i Jönköping.

Titel: Extern VD. Så lyckas du! – 15 framgångsfaktorer för VD i ägarledda företag

ISBN: 978-91-47-09546-9

Rek. internetpris: 271 kronor

Information:

Förläggare: Lars Abramson, lars.abramson@liber.se, 040-25 86 24.

För recensionsexemplar eller högupplöst bild, kontakta Helene Bergau, helene.bergau@liber.se, 08-690 93 06.

Liber AB, etablerat 1973, är ett av Nordens största läromedelsförlag med utgivning som riktar sig till hela utbildningsmarknaden och till professionella yrkesutövare inom ekonomi, juridik, beskattning, medicin/vård, pedagogik, teknik och offentlig förvaltning samt mot allmänmarknaden. Ägare sedan 2007 är Bridgepoint Capital Ltd.