Så skapar du framtidens ledarskap: Sprid pyramiderna!

Det är dags att överge gamla feodala strukturer och istället bygga organisationer som klarar av att möta både en obegränsad värld och de nya generationer som är på väg ut i arbetslivet – och som har helt andra önskemål, drömmar och krav än tidigare generationer. I boken Sprid pyramiderna! som Liber nu ger ut får ledare veta vad de kan göra för att utnyttja medarbetarnas verkliga potential.

Sedan urminnes tider har maktens pyramider sett likadana ut. I toppen har några få makthavare fattat beslut som den stora massan i pyramidens botten ska genomföra. – Det här sättet att styra leder ofta till bristande delaktighet och engagemang hos många medarbetare, säger författaren Jan Sandgren. Det är ett enormt slöseri! När Jan Carlzon gav ut sin bok Riv pyramiderna i mitten av 1980-talat markerade den början på ett skifte inom ledarskap och management. Fokus flyttades till de medarbetare som mötte kunderna. Men pyramiderna revs aldrig, de vändes bara upp och ner. Nu är det dags för nästa skifte – istället för att riva pyramiderna ska vi sprida dem! I Sprid pyramiderna! argumenterar Jan Sandgren för en ny typ av ledarskap, där vi tillvaratar allas inneboende resurser och låter var och en ta kontroll över sin egen maktpyramid. – Med stort eget ansvar och frihet, kombinerat med höga och tydliga krav, får vi alla ett ökat engagemang, mer motivation och förbättrar våra prestationer, säger Jan Sandgren. Ett av bokens huvudbudskap är att vi måste förstå vad det är som motiverar oss och hur vi beter oss. Med den kunskapen kommer vi att få organisationer som fungerar mycket bättre. Boken är skriven för alla som leder ett företag, en organisation, en grupp människor, ett projekt eller vill lyckas inom sin egen verksamhet. Välkommen på ett extrainsatt seminarium kring boken på hotell Diplomat den 26 november klockan 16-17. Se bifogad pdf för anmälan och mer information. Om författaren: Jan Sandgren är managementkonsulten och föreläsaren som inspirerat och guidat tusentals ledare och medarbetare till självinsikt och framgång. Han har också arbetat som psykolog, psykoterapeut och företagsledare. Kontakt: jan.sandgren@spridpyramiderna.se, 0705 416 728 www.spridpyramiderna.se Fakta om boken: Titel: Sprid pyramiderna – Nytt ledarskap för en ny värld ISBN: 978-91-47-09097-6 Rek. internetpris: 263 kronor