Specialkomponerad vitaminkur för offentliga varumärken

Nu lanserar Liber Varumärken i offentlig tjänst, den första svenska boken om hur man rent praktiskt arbetar med varumärkesutveckling i politiskt styrda organisationer. Den är specialskriven för alla inom politiskt styrda organisationer som söker inspirerande och användbar vägledning i det vardagliga varumärkesarbetet.

I Varumärken i offentlig tjänst presenteras modeller, verktyg och åtgärdsförslag som kan bidra till att utveckla starka varumärken för myndigheter, kommuner, landsting och regioner. Den sprider därmed ljus över ett område där det länge har saknats dokumenterad erfarenhet och relevant kunskap att bygga på.

– Staten, kommunerna och landstingen är i dag utsatta för ett starkt förändringstryck. Krav på högre effektivitet, bättre service och ett mer modernt förhållningssätt till verksamhetsutveckling förutsätter nya sätt att styra och leda offentlig verksamhet på. Istället för att – som traditionen bjuder – i huvudsak fokusera på hierarkiska, legala och ekonomiska strukturer menar vi att den offentliga sektorn bör utveckla ett sätt att styra som tar större hänsyn till dagens aktiva, välinformerade och värderingsdrivna medborgare. Vi förordar en styrform som tar sin utgångspunkt i mjuka värden, där den enskilde individen och dennes värderingar står i centrum, säger författarna Ulf Dahlqvist och Frans Melin.

Boken visar hur man genom en noggrant utmejslad varumärkesstrategi, professionell kommunikation och en välriggad kommunikationsorganisation kan öka stoltheten internt och attraktionskraften externt.

Om författarna: Ulf Dahlqvist är partner och varumärkes-rådgivare på PR- och kommunikationsbyrån Gullers Grupp och arbetar med uppdrag inom både privat och offentlig sektor.

Frans Melin är ekonomie doktor i varumärkesstrategi och en av de ansvariga för forskning och utbildning inom Strategic Brand Management vid Ekonomihögskolan på Lunds universitet. Frans har många uppdrag som rådgivare, coach och föreläsare inom såväl privat som offentlig sektor.

Kontakt: ulf.dahlqvist@gullers.se resp. frans.melin@brandstrategy.se, 0708-12 74 87

Titel: Varumärken i offentlig tjänst

ISBN: 978-91-47-08684-9

Rek. internetpris: 337 kronor

Information:

Förläggare: Anders Abrahamsson, anders.abrahamsson@liber.se, 040-25 86 15, 0706-25 86 25.

För recensionsexemplar eller högupplöst bild, kontakta Brita Krottler, brita.krottler@liber.se, 08-690 93 27.

Liber AB, etablerat 1973, är ett av Nordens största läromedelsförlag med utgivning som riktar sig till hela utbildningsmarknaden och till professionella yrkesutövare inom ekonomi, juridik, beskattning, medicin/vård, pedagogik, teknik och offentlig förvaltning samt mot allmänmarknaden. Ägare sedan 2007 är Bridgepoint Capital Ltd.