Styrkesamtal med medarbetarna – ny form av träning

När mår du bäst, har mest flyt och får mest gjort? Vilka projekt och uppgifter får dig att utnyttja dina talanger och styrkor till fullo? Har du fått dessa frågor av din chef på dina senaste medarbetarsamtal, eller har du som chef ställt dem till dina medarbetare? I Hitta styrkorna, som Liber nu lanserar, lär du dig att hålla samtal med fokus på medarbetarnas styrkor.

– Människor som mår bra och utnyttjar sina styrkor producerar bra resultat. Jag vill påvisa genvägar till att hitta just styrkor och talanger. Samtal är chefens främsta verktyg, och kvaliteten på frågorna man ställer påverkar den kvalitet på tänkande och handlande som man får tillbaka, säger författaren John Steinberg.

Det är alltid angeläget att samarbeta med sina medarbetare på ett effektivt sätt och ta fram det bästa de har inom sig. Hur tar man då på bästa sätt tillvara medarbetarnas kunskaper och talanger, och får dem att känna mening och engagemang i det de gör?

– Boken beskriver en metod som jag kallar för styrkesamtal. På mindre än tre minuter kan man få fram väsentligheter som går att bygga vidare på – bara man vet vad man ska fråga. I boken ger jag massor av praktiska exempel och en god teoretisk ram. Inspiration och verktyg – allt i ett, säger John Steinberg.

Om författaren: John Steinberg är fil. dr i pedagogik och författare till drygt fyrtio böcker om ledarskap, kommunikation, värderingar, lärande och påverkan. John är känd som ”Pedagogdoktorn” och för sitt engagerande och praktiska sätt att både skriva och föreläsa. Flera av hans böcker är prisbelönta.

Kontakt: john@steinberg.se, 0702 11 09 00, www.steinberg.se

Titel: Hitta styrkorna – samtal som stärker medarbetarna

ISBN: 978-91-47-09475-2

Rek. internetpris: 226 kronor

Information:

Förläggare: Anders Abrahamsson, anders.abrahamsson@liber.se, 040-25 86 15.

För recensionsexemplar eller högupplöst bild kontakta Helene Bergau, helene.bergau@liber.se, 08-690 93 06.

Liber AB, etablerat 1973, är ett av Nordens största läromedelsförlag med utgivning som riktar sig till hela utbildningsmarknaden och till professionella yrkesutövare inom ekonomi, juridik, beskattning, medicin/vård, pedagogik, teknik och offentlig förvaltning samt mot allmänmarknaden. Ägare sedan 2007 är Bridgepoint Capital Ltd.