Volvos framtid diskuteras i ny bok

Den globala krisen inom bilindustrin och Volvos olika ”affärer” har lett till att Volvo måste tänka om, tänka nytt och förändras för att överleva. Liber lanserar nu boken ” Volvo i våra hjärtan - hur skall det gå?” där två av bokens författare, Sten Jönsson och Mikael Wickelgren, diskuterar Volvos utveckling och dess identitetskris från olika synvinklar.

– En djupare insikt i Volvobolagen än denna bok är knappast möjlig. Vi som skrivit den har – utöver intervjuer med ett 50-tal ”volvoiter” bedrivit ett flertal forskningsprojekt och studier i och kring Volvo under mer än 25 års tid.  Dessutom har flera av oss författare varit anställda sammanlagt mer än 50 år inom olika Volvobolag, säger Mikael Wickelgren.

Volvo har under lång tid varit bärare av vad som uppfattas som svenskt (eller skandinaviskt) management: respekt för individen förenat med engagerat lagarbete, stor lojalitet mot ledare som trovärdigt arbetar för företagets bästa samt förmåga att skapa lösningar genom samarbete. Hur ska Volvo agera i framtiden? Vilka heliga kor måste slaktas? För alla med Volvo i sina hjärtan är det vidare dags att diskutera vad som är viktigt och värdefullt att bevara.

Författarnas förhoppning med boken är att ge en djupare förståelse för hur invävd svensk industri är i landet i stort och hur Volvos utveckling - från litet inhemskt företag till given aktör på den globala marknaden – kan sägas illustrera svensk industris anpassningsförmåga i en föränderlig värld.

– Ett företags utveckling är en spegel av landets övergripande utveckling och detta gäller kanske Volvo mer än de flesta andra svenska företag, säger Mikael Wickelgren.

Utdrag ur boken:
Vår tidigare tro på att landets välstånd grundas i industriföretagen har förskjutits. Livslånga anställningar ses nu som tillfälliga, och medborgaren har blivit investerare. De gamla garanterna för välfärden -staten och facket - har blivit följsamma medspelare i en global reglering av snart sagt allt i våra liv, där det har blivit viktigare att ha en bra advokat än att ta ansvar för såväl sig själv som våra medmänniskor. Därför tycker vi att det är viktigt att diskutera Volvo och hur det skall gå framöver."

Om författarna:

Sten Jönsson är professor emeritus i företagsekonomi, särskilt Scandinavian Management, vid Gothenburg Research Institute (GRI), Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Mikael Wickelgren, ek. dr, är forskare och lärare i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde samt associerad medlem av GRI, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Övriga författare: Thomas Andersson, Anders Boglind, Lars-Göran Järvung, Gary Kokk, Kajsa Lindberg, Stefan Tengblad.

Titel: Volvo i våra hjärtan

ISBN: 978-91-47- 09562 -9

Rek. internetpris: 332 kronor

Information:

Förläggare: Ola Håkansson ola.hakansson@liber.se 040-25 86 12.

För recensionsexemplar eller högupplöst bild kontakta Fredrik Frank, fredrik.frank@liber.se 08-690 96 09

Liber AB, etablerat 1973, är ett av Nordens största läromedelsförlag med utgivning som riktar sig till hela utbildningsmarknaden och till professionella yrkesutövare inom ekonomi, juridik, beskattning, medicin/vård, pedagogik, teknik och offentlig förvaltning. Ägare sedan 2007 är Bridgepoint Capital Ltd.