Ascenditur: Biolight AB kallar till årsstämma

Aktieägarna i Biolight AB (publ) kallas härmed till årsstämma onsdagen den 28 maj 2014 kl. 13.00 på Kilpatrick Townsend & Stockton Advokatbyrås kontor, Hovslagargatan 5 B i Stockholm.

Anmälan

Aktieägare som vill delta i bolagsstämman skall dels vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken torsdagen den 22 maj 2014, dels anmäla sig hos bolaget senast torsdagen den 22 maj 2014 per post under adress: Warfvinges väg 26, 112 51, Stockholm, per telefon 08-622 52 70 eller genom e-post bolagsstamma@biolight.se. Vid anmälan skall uppges namn, aktieinnehav, personnummer/organisationsnummer, adress, telefonnummer dagtid och uppgift om eventuella biträden.

Fullmakt i original samt eventuellt registreringsbevis bör i god tid före stämman insändas per brev till bolaget på ovan angiven adress. Aktieägare som låtit förvaltarregistrera sina aktier måste för att få delta i stämman låta omregistrera aktierna i eget namn god tid före stämman.

Förslag till dagordning

1. Stämmans öppnande.
  2. Val av ordförande vid stämman.
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd.
  4. Godkännande av dagordning.
  5. Val av en eller två justeringsmän.
  6. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad.
  7. Framläggande av årsredovisning och revisionsberättelse samt koncernredovisning och koncernrevisionsberättelse.
  8. Beslut om a) fastställande av resultaträkning och balansräkning samt koncernresultaträkning och koncernbalansräkning, b) dispositioner beträffande bolagets förlust enligt den fastställda balansräkningen, c) ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna och verkställande direktören.
  9. Fastställande av antalet styrelseledamöter, styrelsesuppleanter och revisorer.
  10. Fastställande av arvoden åt styrelse och revisorerna.
  11. Val av styrelseledamöter och styrelseordförande samt revisorer.
  12. Förslag till bemyndigande att besluta om nyemission
  13. Stämmans avslutande.

Förslag till beslut

Förslag till resultatdisposition (punkt 8 b)

Styrelsen föreslår att årets förlust om -8 692 536 SEK skall täckas genom ianspråktagande av överkursfonden och att återstående belopp om - 3 045 568 SEK ska överföras i ny räkning. Styrelsen föreslår således att ingen vinstutdelning lämnas.

Förslag avseende val av styrelse revisorer och arvoden (punkt 9-11)

Bolagets valberedning, som utgörs av styrelseordföranden Rolf Börjesson och styrelseledamoten Sören Gyll och som företräder cirka 5 procent av aktierna och rösterna i Bolaget föreslår följande.

Omval av samtliga styrelseledamöter Rolf Börjesson, Sören Gyll, Lars Andersson, Hans Brindfors och Anders Härfstrand. Rolf Börjesson föreslås bli omvald till styrelseordförande.

Oförändrat styrelsearvode om sammantaget 300.000 SEK, varav ordföranden ska erhålla 100.000 SEK och övriga ledamöter 50.000 SEK vardera.

Omval av Deloitte AB som revisor med auktoriserade revisorn Tommy Mårtensson som huvudansvarig revisor.

Arvode till revisorn föreslås utgå enligt godkänd räkning.

Förslag till bemyndigande att besluta om nyemission (punkt 12)

Styrelsen föreslår att stämman bemyndigar styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma och med eller utan företrädesrätt, besluta om nyemission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibla skuldebrev. Betalning skall ske kontant och/eller med bestämmelse om apport eller kvittning. Syftet med bemyndigandet är att bolaget skall kunna resa rörelsekapital. Skälet till att avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt skall kunna ske är att underlätta erforderlig kapitalanskaffning. Om nyemission sker mot kontant betalning med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt skall emissionsvillkoren vara marknadsmässiga och antalet emitterade aktier inte överstiga 20 procent av antalet utestående aktier i bolaget då bemyndigandet utnyttjas.

Handlingar inför stämman

Bolagets årsredovisning avseende räkenskapsåret 2013 och övriga handlingar inför årsstämman hålls tillgängliga på bolagets kontor (se adress ovan) samt på bolagets hemsida (www.biolightab.se).

Aktieägarna informeras om sin rätt enligt aktiebolagslagen att begära upplysningar vid årsstämman avseende förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen och förhållanden som kan inverka på bedömningen av bolagets ekonomiska situation.

Stockholm i april 2014

Biolight AB (publ)

Styrelsen

Biolight AB (publ) är ett medicintekniskt företag som erbjuder lösningar som bygger på företagets patenterade metod för användandet av pulserande monokromatiskt ljus. Företagets metod kortar ner läkningstider och minskar därmed behandlingskostnader. Under de senaste åren har Biolight fokuserat på ett fåtal applikationsområden, som behandling av svårläkta sår och skador inom rehabilitering av djur. Biolightaktien är noterad på Nordic MTF (Nordic Growth Market AB).