BIOLIGHT AB (PUBL) DELÅRSRAPPORT 1 JANUARI – 30 SEPTEMBER 2008

REDOVISNING AV VERKSAMHETEN FÖR BIOLIGHT AB. INOM PARANTES GES JÄMFÖRELSETALEN FÖR MOTSVARANDE PERIOD FÖREGÅENDE ÅR I DET TIDIGARE BOLAGET BIOLIGHT INTERNATIONAL AB

• Försäljningen under årets första nio månader 2008 uppgick till 1 877 TSEK (1 084)

• Försäljningen under tredje kvartalet uppgick till 641 TSEK (330)

• Rörelseresultatet under årets första nio månader uppgick till -8 174 TSEK (-8 285)

• Rörelseresultatet under tredje kvartalet uppgick till -2 061 TSEK (-2 712)

• Resultat för årets första nio månader per aktie uppgick till -0,84 kr (-1,91) och efter full utspädning -0,84 kr (-1,91 )

• Under april månad avyttrades aktieinnehavet i COREM Property Group AB för 7 971 TSEK (efter försäljningskostnader)

Avtal angående förvärv av fastighetsbestånd

Biolight AB övertog under hösten 2007 verksamheten från det tidigare Biolight International AB. Biolight International bytte namn till Corem Property Group AB, med verksamhetsinriktning mot handel och förvaltning av industrifastigheter. Syftet med transaktionen var att synliggöra värdet av Bolagets ackumulerade förlustavdrag.

Varje aktieägare i Biolight International AB behöll exakt samma ägarandel i Biolight AB. Handel i aktien i Biolight AB har sedan onsdagen den 21 november 2007 bedrivits i Nordic Growth Markets, NGM:s, handelssystem Freeway, under avdelningen Nordic MTF.

Ticker: BIOL MTF

Handelspost: 2 000 aktier

ISIN-kod: SE0002215699

Jämförelse med tidigare utveckling

Liksom i tidigare delårsrapporter jämförs försäljnings- och kostnadsutvecklingen med i det tidigare Biolight International AB. När jämförelsen inte längre är relevant kommer den att upphöra.

Försäljning

Försäljningen under årets första nio månader uppgick till 1 877 TSEK (1 084).

Kommentarer till försäljningen

Sedan fjärde kvartalet 2007 har antalet kunder ökat inom hästsportmarknaden och merparten av Bolagets försäljningsökning har skett inom detta marknadsområde. Efterfrågan fortsätter att öka inom applikationsområdet. Under det gångna kvartalet har Bolaget haft omfattande leveransförseningar i samband med övergång till ny produktionsenhet. Full leveranskapacitet beräknas kunna uppnås under kvartal fyra 2008.

Sårvårdsmarknaden

Längst har utvecklingen kommit i nordvästra Skåne och framförallt i Ängelholm, där man rutinmässigt använder Biolights behandlingsmetod inom olika kommunala vårdenheter samt i sjukhusets arbete med svårläkta sår. En klinisk studie angående behandlingen av diabetiska fotsår, startade i augusti månad, omedelbart efter godkännande från Etisk kommitté. Studien beräknas vara avslutad inom tolv månader. Av de involverade klinikerna tillhör några den internationella frontlinjen på området.

Över 1000 svenskar amputeras årligen som en direkt följd av diabetiska fotsår. Den totala kostnaden för detta uppskattas till över en miljard kronor. En väsentligt snabbare läkning av diabetiska fotsår skulle möjliggöra att ett stort antal amputationer kan undvikas. Om resultaten från den kliniska studien överensstämmer med tidigare preliminära resultat kommer en fokuserad satsning på främst diabetesvården att inledas.

Hästsportmarknaden

Sedan ett drygt år tillbaka bearbetas de svenska och norska hästsportmarknaderna. Utöver ett stort antal enskilda hästägare och fritidsryttare består den svenska marknaden av ett drygt tusental tävlingsinriktade aktörer inom främst hästhoppning, dressyr, trav, galopp och fälttävlan. Bolaget koncentrerar för närvarande resurserna på att bearbeta de tävlingsinriktade aktörerna. Den fokuserade satsningen tillsammans med de goda behandlingsresultaten har resulterat i en ökad efterfrågan. En ny hemsida, www.biolight-horses.se, riktad mot intressenter inom hästsporten har nyligen lanserats. En utbildning, som syftar till att visa metodens bredd inom sporten och kvalitetssäkra användningen, är under utveckling.

Erfarenheterna bland användarna av Biolight är att behandlingen avsevärt kortar ner läkningstiden i samband med flertalet vanligt förekommande belastningsskador bland tävlingshästarna. Diskussioner om försäljnings- och distributionsavtal pågår för närvarande på ett antal nya marknader.

Estetikmarknaden

Sedan hösten 2007 bedriver bolaget ett utvecklingsprojekt som syftar till att erbjuda lösningar för den estetiska marknaden. En av målsättningarna är att inom kort kunna erbjuda en snabb och effektiv behandling mot främst aktiv akne samt ett antal andra applikationer inom estetikområdet. Studier visar att akne är ett av de enskilt störst besvären för unga människor. Under våren 2008 behandlades en första grupp om 15 ungdomar med Biolight, med goda resultat som följd. De lovande resultaten har gjort att Bolaget beslutat att ytterligare intensifiera satsningen. Marknadsintroduktion beräknas ske under 2009.

Metod och produkter

Biolight® bygger på en patenterad ljusbehandling som hjälper kroppens läkning av inflammatoriska tillstånd. Behandlingsinstrumentet utgörs av en portabel utrustning med storlek som en handflata, försedd med ljusdioder. De olika behandlingarna erbjuds genom kopierings- och patentskyddade Biolight® Biocards (smartcards), som placeras i behandlingsutrustningen.

Snabbare läkning, ökad vårdkvalitet och minskade kostnader

Svårartade och utdragna läkningsprocesser i samband med inflammatoriska tillstånd eller sårskador är både kostsamma och plågsamma. Biolight® är en unik behandlingsmetod eftersom den stimulerar och påskyndar kroppens naturliga läkningsprocess utan noterade biverkningar. Kliniska studier visar bland annat att läkningstiden för trycksår halveras, jämfört med konventionell behandling.

Finansiering

Aktieinnehavet i COREM Property Group AB avyttrades under april månad 2008. Försäljningen inbringade cirka åtta miljoner kronor. I och med denna transaktion är finansieringen av bolaget säkrad fram till sommaren 2009. Bolaget gör bedömningen att den ökade efterfrågan, främst inom hästsportområdet, kommer att resultera i en snabbt växande försäljning. För att säkerställa den långfristiga finansieringen har emellertid kontakter etablerats med tänkbara finansiella rådgivare.

Koncernredovisning

Koncernredovisningen omfattar moderbolaget och det helägda dotterbolaget Biolight Patent Holding AB. Ingen försäljning mellan koncernbolagen har ägt rum.

Redovisningsprinciper

Vid upprättandet av denna delårsrapport har samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder använts som i senaste årsredovisningen. Denna delårsrapport har upprättats i enlighet med IAS 34, delårsrapporter och enligt RR31, delårsrapport koncerner. Bolaget tillämpar, i koncernredovisningen, de redovisningsregler som gäller enligt International Financial Reporting Standards (IFRS tidigare benämnt IAS).

Resultat, kassaflöde och likviditet

Försäljningen under årets första nio månader uppgick till 1 877 TSEK (1 084). Rörelsens kostnader uppgick till 10 051 TSEK (9 369). Periodens rörelseresultat före avskrivningar uppgick till -8 139 TSEK (-7 548). Periodens resultat uppgick till -8 046 TSK (-8 290).

Investeringarna under årets första nio månader uppgick till 102 TSEK (221).

Likvida medel uppgick per 2008-09-30 till 11 012 TSEK (3 721). Per 2007-12-31 uppgick de likvida medlen till 781 TSEK.

Segmentsredovisning

Bolaget har bara ett segment, varför ingen särskild segmentsredovisning anges.

Leasing

Samtliga leasingavtal redovisas som operationell leasing. Nettoeffekterna på koncernens resultat skulle bli försumbara om RR 6:99 tillämpades.

Årsstämma för verksamhetsåret 2007 ägde rum den 8 maj 2008.

Styrelsen har beslutat att inte trycka och distribuera årsredovisningen för år 2008. En elektronisk version finns tillgänglig på bolaget och distribueras till dem som önskar. Därutöver finns årsredovisningen även tillgänglig på bolagets hemsida: www.biolight.se

Denna delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Kommande rapporttillfällen

Bokslutskommuniké 2008 den 20 februari 2009

Stockholm 2008-10-22

Styrelsen i Biolight AB (publ)

Ytterligare information:

För mer information kontakta Claes Holmberg, verkställande direktör, tel 08-622 52 70

eller 0708- 25 45 47.

Biolight AB (publ) är ett medicintekniskt företag som erbjuder vården lösningar som bygger på företagets patenterade metod för användandet av pulserande monokromatiskt ljus. Företagets metod kortar ner läkningstider, minskar behandlingskostnader och ökar patienternas livskvalitet. Genom systematiskt utförda kliniska prövningar bygger Biolight successivt ut den vetenskapliga basen för att förankra metoden inom sjukvården. Under de senaste åren har Biolight fokuserat på ett fåtal applikationsområden med sårläkning i centrum. Biolightaktien är noterad på Nordic MTF (Nordic Growth Market AB).

Biolight AB (publ), Tomtebogatan 4, 113 39 Stockholm. Tel: 08-622 52 70. Fax: 08-753 67 67.

biolight@biolight.se www.biolight.se

För fullständig rapport se bifogad fil.