Biolight erhåller godkännande från amerikanska FDA

Biolight har erhållit ett godkännande från amerikanska myndigheten U.S. Food and Drug Administration (FDA). Godkännandet är ett så kallat 510(k) och ger bolaget rätt att sälja dess medicintekniska utrustning på den amerikanska marknaden. Godkännandet gäller för rehabilitering (Fysioterapi) och kan användas för exempelvis smärtlindring och ökad cirkulation, samt som förberedande behandling inför fysisk aktivitet.

”Produkter som kan bidra till snabbare rehabilitering sparar stora kostnader åt idrottsklubbar och idrottsutövare. Marknaden för rehabilitering är enormt stor i USA och inte minst inom segmentet Sports Medicine. Det är därför mycket glädjande att få besked om att vår nya produkt erhållit FDA godkännande. Vi ser på sikt stora möjligheter för bolagets produkter på den amerikanska marknaden. Bolaget kommer att tajma en lansering i USA väl och genomföra den i takt med att bolaget har resurser till effektiv start av försäljning”, säger Pär Olausson Lidö, VD.

Biolight har sedan tidigare metodpatent i USA för att påskynda cirkulationen i armar och ben likt ett lymfdränage. Det kan användas i syfte att öka cirkulationen vid skador, samt för snabbare återhämtning efter en kraftig ansträngning.  Patentet är ett viktigt skydd och ett starkt säljargument i USA.

Under året har nya patent i flera länder ansökts. Hittills har fyra nya erhållits i Sverige och svenska patent ger en bra indikation på patentens uppfinningshöjd och styrka. Bolaget finner det därför sannolikt att erhålla patent även i andra länder och har därför alldeles nyligen valt att ansöka om motsvarande nationella patent i USA.

Pär Olausson Lidö, VD Biolight AB, 08-622 52 70

E-post: par.olausson@biolight.se

Biolight AB (publ) är ett medicintekniskt företag som erbjuder lösningar som bygger på företagets patenterade metod för användandet av pulserande monokromatiskt ljus. Företagets metod påskyndar kroppens egen förmåga att läka sig själv. Skador som svårläkta sår, inflammationer och smärttillstånd på människor och djur, behandlas effektivt med metoden. Biolightaktien är noterad på Nordic MTF (Nordic Growth Market AB).