Biolight genomför nyemission

Styrelsen i Biolight AB har den 7 oktober 2011, med stöd av bemyndigande från den extra bolagsstämman den 29 september 2011, beslutat att genomföra en nyemission med företrädesrätt för aktieägarna. Nyemissionen tillför vid full teckning bolaget ca 5,9 miljoner SEK före emissionskostnader. Nyemissionen är partiellt säkerställd genom emissionsgarantier till ett belopp av 2,7 MSEK.

"2011 är ett år som präglas av omprövningar och stora förändringar för Biolight. En ny offensiv för att uppnå en snabbare försäljningsutveckling är nödvändig samtidigt som bolagets kostnadsnivå behöver reduceras. Vi arbetar intensivt med att utveckla och genomföra ett åtgärdsprogram för att åstadkomma detta.

För att finansiera detta åtgärdsprogram behöver bolaget tillföras kapital. För de planerade åtgärderna på 6-12 månaders sikt behövs ca 6 MSEK under hösten och om flera av de potentiella offensiva satsningarna genomförs kommer ytterligare kapitaltillskott att behövas under första halvåret 2012.

Vi har ett starkt åtgärdsprogram och jag ser stora möjligheter till att vi redan inom ett halvår kommer att ha visat att Biolight är på rätt väg. Möjligheterna till offensiva satsningar tillsammans med starka partners är spännande och närmare i tiden än någon gång tidigare.", säger Pär Olausson Lidö avslutningsvis.

Villkor för nyemissionen

• Nyemissionen omfattar högst 19.545.248 aktier
  • Emissionskursen är 0,30 SEK per aktie
  • Två (2) gamla aktier berättigar till teckning av en (1) ny aktie

Tidplan för nyemissionen

• Sista dagen för handel med aktien inklusive teckningsrätt är tisdagen den 11 oktober 2011 • Avstämningsdag är den 14 oktober 2011
  • Teckning med företrädesrätt sker genom betalning 19 oktober – 2 november 2011. Teckning utan företrädesrätt kan    ske under samma period.
  • Handel med teckningsrätter sker 19 – 28 oktober 2011

BIOLIGHT AB (publ)

Styrelsen

För ytterligare information se Biolights hemsida: www.biolight.se eller kontakta