BIOLIGHT GENOMFÖR NYEMISSION

(NGM:BIOL MTF)

Styrelsen i Biolight AB har den 27 februari 2009, med stöd av bemyndigande från den extra bolagsstämman den 19 februari 2009, beslutat att genomföra en nyemission med företrädesrätt för aktieägarna. Om nyemissionen fulltecknas tillförs bolaget ca 5,7 miljoner SEK före emissionskostnader.

”Inom hästsportområdet ökar antalet användare stadigt. Marknaden svarade för merparten av försäljningsökningen under föregående år”, berättar Biolights VD, Claes Holmberg. ”Hästsportmarknaden dras med stora problem med olika former av inflammatoriska skador, vilka orsakar såväl lidande för hästarna som ekonomisk belastning för ägarna. Hästägare, ryttare, tränare och terapeuter är därför ovanligt öppna för att pröva nya behandlingsmetoder. Enligt många användare är Biolight den metod som leder till allra snabbast läkning. Med andra ord ser vi positivt på utsikterna för en fortsatt god försäljningsutveckling, i takt med att metoden blir mer och mer känd”, fortsätter Holmberg

”Inom estetikområdet har Bolaget under det senaste året nått goda resultat med ett nytt behandlingsprogram mot Akne. Under våren går utvecklingen vidare med fler tester med målsättningen att marknadsintroducera Aknebehandlingen senare under året. Inom de humana vårdapplikationerna fokuserar Bolaget alltjämt på sårläkning. En viktig aktivitet är för närvarande genomförandet av en klinisk studie på diabetiska sår. Om resultaten från studien överensstämmer med resultaten från tidigare vetenskapliga sårstudier samt med preliminära resultat från diabetesområdet, torde detta vara tillräckligt för att möjliggöra en snabb penetration av området”, berättar VD vidare.

”Den nu beslutade emissionen genomförs i syfte att finansiera den fortsatta utvecklingen under 2009. I det kortare perspektivet fokuserar vi på att öka försäljningen inom hästsportmarknaden samt att lansera den nya aknebehandlingen. I ett lite längre perspektiv fortsätter satsningarna på marknaden för svårläkta sår och då särskilt marknaden för diabetiska sår”, säger Claes Holmberg avslutningsvis.

Villkor för nyemissionen

• Nyemissionen omfattar högst 9.573.183 aktier

• Emissionskursen är 0,60 SEK per aktie

• Varje gammal aktie berättigar till teckning av en ny aktie

Tidplan för nyemissionen

• Sista dagen för handel med aktien inklusive teckningsrätt är tisdagen den 3 mars 2009

• Avstämningsdag är den 6 mars 2009

• Teckning med och utan företrädesrätt sker genom betalning 11 – 25 mars 2009

• Handel med teckningsrätter sker 11 – 20 mars 2009

Nyemissionsbeloppet understiger en miljon Euro. I enlighet med gällande prospektregler kommer därmed inte något prospekt att upprättas. Ett informationsmaterial om Biolight och nyemissionen kommer att finnas tillgängligt på bolagets hemsida www.biolight.se omkring den 6 mars 2009.

Nyemissionen genomförs utan emissionsgarantier och teckningsförbindelser av befintliga aktieägare.

För ytterligare information se Biolights hemsida: www.biolight.se eller kontakta

Claes Holmberg, VD Biolight AB, 08-622 52 70, 0708-25 45 47, E-post: claes.holmberg@biolight.se