• LightAir/

Biolight röner betydande framgångar i Europa och etablerar fullskalig filial i Frankrike

Stort genomslag i Frankrike med stadigt ökande försäljning

Den franska hästsportmarknaden har nästan 10 gånger så många aktiva och professionella aktörer som den svenska. Med en rad stora internationella tävlingar och framstående ryttarstjärnor ger en närvaro i Frankrike en kraftigt ökad internationell exponering.

Stärkt av framgångarna inom svensk och skandinavisk ridsport inledde bolaget marknadsföring mot franska profiler inom trav- och ridsporten under andra halvåret 2014. Flera stora stjärnor inom fransk hästsport har därefter anammat Biolights metod i sitt arbete och deras goda resultat har bland annat lyfts fram i fransk branschmedia. Sedan dess har intresset för Biolight såväl i Frankrike som i Belgien och Schweiz, ökat stadigt. Produktens effektivitet har fått snabbt genomslag och idag erhålls en stor del av beställningarna spontant via telefon eller mail. Redan i januari 2015 nådde försäljningen i Frankrike motsvarande 1 Mkr, efter lanseringen några månader tidigare.

Intresset är nu så stort att Biolight valt att etablera en fullskalig filial i Frankrike, med huvudkontor utanför Paris. En Frankrike-chef är anställd sedan den 8 januari och sedan den 16 februari arbetar 4 heltidsanställda säljare och 2 återförsäljare över hela landet.

Försäljning mot ytterligare ett europeiskt land, Tyskland eller England, kommer att inledas under 2015.

Biolight gjorde sitt bästa år någonsin 2014, med en försäljningsökning på över 50 %. Samtidigt stärktes kostnadskontrollen och resultatet förbättrades med 6 Mkr jämfört med 2013 till – 2,8 Mkr. Bolaget är på god väg mot lönsamhet och räknar med att kunna redovisa ytterligare stärkt försäljningsutveckling och positivt resultat för helåret 2015.

Jenny Carenco, VD Biolight AB, 08-622 52 70, 070-637 76 36,

E-post: jenny.carenco@biolight.se

Biolight AB (publ) är ett medicintekniskt företag som erbjuder lösningar som bygger på företagets patenterade metod för användandet av pulserande monokromatiskt ljus. Företagets metod kortar ner läkningstider och minskar därmed behandlingskostnader. Under de senaste åren har Biolight fokuserat på ett fåtal applikationsområden, som behandling av svårläkta sår och skador inom rehabilitering av djur. Biolightaktien är noterad på Nordic MTF (Nordic Growth Market AB).