CAREMA OCH BIOLIGHT AVTALAR OM VÅRD AV SVÅRLÄKTA SÅR

(NGM:BIOL MTF)

Carema Omsorg AB, en ledande aktör inom äldreomsorgen, har beslutat att genomföra en omfattande satsning på vård av svårläkta sår på sina 140 äldreboenden i Sverige. Ett två-årigt avtal har tecknats med medicinteknikföretaget Biolight AB om att införa bolagets metod som standard för sårbehandling, med start i januari 2010. Avtalet, som är ett genombrott för Biolight, innebär att Carema Omsorg hyr behandlingsutrustningar till ett värde av minst 2,5 MSEK per år.

Behandling av svårläkta sår är mycket kostsamt för samhället. Långa läkningstider och behandlingar kostar västvärlden hundratals miljarder kronor varje år. Läkningstiden varierar från någon eller några månader upp till flera år. Bara i Sverige behandlas minst 5000 trycksår varje dag. En artikel publicerad i Läkartidningen (Nr 054225 25 volym 102, 2005) visar att patienter med venösa bensår beräknas kosta över 900 miljoner kronor årligen i Sverige.

Biolights metod bygger på pulserande monokromatiskt ljus, vilket i omfattande kliniska prövningar har visat sig stimulera sårläkningen och halvera läkningstiden.

För att noggrant kunna utvärdera behandlingeffekten har Carema Omsorg AB under flera år testat Biolight på ett antal äldreomsorgsenheter.

- Vår erfarenhet av behandlingen är att såren läker snabbare, säger Bengt Marcusson, vd för Carema Omsorg AB. Metoden fungerar även förebyggande. Och förutom att det personliga lidandet minskar så gör man en ekonomisk vinst då tidsödande omläggningar reduceras och utgifterna för sårmaterial blir lägre.

Till en början inför Carema Omsorg AB Biolights produkt på tio äldreboendeenheter. Men redan under våren ska alla 140 enheter ha infört metoden i det rutinmässiga arbetet mot svårläkta sår.

För Biolights del innebär avtalet att bolaget nu flerdubblar omsättningen inom sårapplikationsområdet.

- Vi förbereder oss som bäst för att leverera utrustningarna och utbilda personalen på Caremas samtliga äldreomsorgsenheter, säger Claes Holmberg, vd för Biolight AB och berättar att detta är bolagets hittills största affär.

- Att en av de ledande privata aktörerna inom svensk äldreomsorg väljer att införa Biolight generellt är det genombrott vi länge väntat på. I framtiden torde det bli lättare för övriga privata och offentliga aktörer att fatta beslut om att satsa på Biolight, avslutar Claes Holmberg.

För ytterligare information kontakta gärna:

Claes Holmberg, vd, Biolight AB, tel: 031- 336 91 01, 070-825 45 47, e-post: claes.holmberg@biolight.se

Bengt Marcusson, vd, Carema Omsorg AB, tel: 070-856 23 02, e-post: bengt.marcusson@carema.se