Delårsrapport 1 januari – 30 september 2011

Styrelsen och verkställande direktören för Biolight AB (publ) avger härmed delårsrapport för årets första nio månader 2011.

• Nettoomsättningen under årets första nio månader uppgick till 5 047 TSEK (6 350)
  • Nettoomsättningen under tredje kvartalet uppgick till 1 769 TSEK (2 291)
  • Rörelseresultatet under årets första nio månader uppgick till -8 959  TSEK (-5 784)
  • Rörelseresultatet under tredje kvartalet uppgick till -3 230 TSEK (-1 769)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,27 kr (-0,27) och efter full utspädning -0,27 kr (-0,27)
  • Under mars/april genomfördes nyemission, som tillförde bolaget ca 10 MSEK före emissionskostnader. Emissionen, som fulltecknades, registrerades i maj
  • Ett åtgärdsprogram för att kraftfullt reducera bolagets fasta kostnader har initierats
  • En förstärkning och fokusering av bolagets marknadsbearbetning har påbörjats
  • Styrelsen beslutade den 7 oktober att genomföra nyemission om ca 6 MSEK
  • Bolaget utvärderar flera potentiella offensiva satsningar vilka väntas leda till att ytterligare kapitaltillskott kommer att behövas under första halvåret 2012.

VERKSAMHET

Biolight är ett medicintekniskt företag med produkter baserade på biologiska effekter av dynamiskt, monokromatiskt ljus. Biolight tillhandahåller ett patenterat system för effektiv, smärtfri och säker behandling av främst sår och andra inflammatoriska tillstånd. Metoden påskyndar kroppens läkningsprocess och kompletterar traditionell behandling. Behandlingen är icke-farmakologisk och utförs utvärtes. Den förebygger inflammatoriska skador, bidrar till ökad livskvalitet, minskar återhämtningstiden efter fysisk ansträngning samt minskar läkningstider och behandlingskostnader.

Patienter och vårdgivare inom human- och veterinärmedicin erbjuds en lättanvänd handhållen behandlingsutrustning för att utöva metoden. Bolagets intäkter genereras från hyra eller försäljning av behandlingsutrustningar samt från försäljning av behandlingar, vilka nedladdas i utrustningen.

Biolight fokuserar huvudsakligen på två områden, behandling av svårläkta sår inom sjuk- och äldrevården och skador inom hästsporten. Biolightaktien är noterad på Nordic MTF (Nordic Growth Market AB).

Händelser efter rapportperiodens utgång

Styrelsen beslutade den 7 oktober 2011, med stöd av bemyndigande från den extra bolagsstämman den 29 september 2011, att genomföra en nyemission med företrädesrätt för aktieägarna. Nyemissionen tillför vid full teckning bolaget ca 5,9 miljoner SEK före emissionskostnader. Nyemissionen är partiellt säkerställd genom emissionsgarantier till ett belopp av 2,7 MSEK.

Villkor för nyemissionen

•  Nyemissionen omfattar högst 19.545.248 aktier
  •  Emissionskursen är 0,30 SEK per aktie
  •  Två (2) gamla aktier berättigar till teckning av en (1) ny aktie

Tidplan för nyemissionen

• Sista dagen för handel med aktien inklusive teckningsrätt är tisdagen den 11 oktober 2011
  • Avstämningsdag är den 14 oktober 2011
  • Teckning med företrädesrätt sker genom betalning 19 oktober – 2 november 2011. Teckning utan företrädesrätt kan ske under samma period.
  • Handel med teckningsrätter sker 19 – 28 oktober 2011

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av moderbolagets och koncernens verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som moderbolaget och de företag som ingår i koncernen står inför.

Stockholm 2011-10-10

(För fullständig rapport inklusive tabeller, se bifogad fil)

Ytterligare information

För mer information kontakta Pär Olausson Lidö, verkställande direktör, tel 08 - 753 70 89 eller 0702 - 15 01 11.