Delårsrapport, 1 januari – 30 september 2012

Styrelsen och verkställande direktören för Biolight AB (publ) avger härmed delårsrapport för tredje kvartalet 2012.

• Nettoomsättningen för tredje kvartalet ökade med 23% till 2 173 TSEK (1 769), och för niomånadersperioden med 8% till 5 454 TSEK (5 047)
  • Rörelseresultatet för tredje kvartalet förbättrades med 1 689 TSEK till -1 541 TSEK (-3 230)
  • Resultatet för tredje kvartalet förbättrades med 1 747 TSEK till -1486 TSEK (-3 233)
  • Resultat per aktie för tredje kvartalet uppgick till -0,01 kr (-0,08) och efter utspädning -0,01 kr (-0,08)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten för tredje kvartalet förbättrades med 1 452 TSEK och uppgick till -2 644 TSEK (-4 096)

(För tabell, se bifogad fil)

Kommentarer från Biolights VD Pär Olausson Lidö

Bolaget har genomfört omfattande strukturella förändringar som nu börjar visa positiva resultat. Bolaget är inne i en trend med avsevärd ökning av omsättning och resultat jämfört med föregående perioder.

Animalmarknaden står för den huvudsakliga omsättningsökningen under tredje kvartalet. Försäljningsvolymen har ökat med ca 50% och avser förutom nya kunder även flera gamla som har valt uppgradera sig och har köpt den nya generationens utrustning. Detta tyder på att kunderna är nöjda med Biolight och att det finns ett stort behov av effektiva behandlingsformer inom detta marknadssegment.

Humanmarknaden präglas som tidigare av längre bearbetningstider och längre beslutstider, men under tredje kvartalet har ytterligare tre kommuner blivit kunder.

Implementeringen av bolagets övergripande strategi fortgår enligt plan och här följer några exempel:

- Verksamheten har samlats i nya lokaler i Stockholm och Göteborgskontoret har avvecklats.

- Ny marknadschef började den 1 september

- Rekrytering av ny ekonomiansvarig och nya säljare pågår

- Den nya produkten är i det närmaste klar för CE märkning som medicinteknisk produkt

- Diskussioner gällande samarbete förs med nya distributörer.

Verksamhet

Biolight AB är ett medicintekniskt företag som utvecklat och kommersialiserat idén kring biologiska effekter av pulserat ljus. Biolight kortar läkningstiden för sår, inflammationer, lindrar smärta samt bidrar till ökad cirkulation i kroppen. Behandlingen ger kortare vårdtider vilket minskar kostnader för vården samtidigt som livskvaliteten för patienterna förbättras. Biolight kortar även ner återhämtningstiden efter fysisk ansträngning och möjliggör därför effektivare träning och prestation.

Biolight tillhandahåller ett patenterat system bestående av utrustning och unika ljusbehandlingsprogram. Behandlingen är icke-farmakologisk och utförs utvärtes. Bolagets intäkter genereras från hyra eller försäljning av behandlingsutrustningar och behandlingsprogram.

Förutom den rena försäljningsverksamheten fokuserar bolaget på utveckling av teknologin och applikationsområden, samt på att klinisk verifiera metoden och dess effekter. Ny utrustning med ny teknologi är under CE-märkning och de första produkterna har producerats i form av nollserie.

Bolaget är certifierat enligt den medicintekniska standarden ISO13485, vilket är en standard för kvalitetsledningssystem för medicintekniska produkter.

Biolightaktien är noterad på Nordic MTF (Nordic Growth Market AB).

Marknad och försäljning

Sårvårdsmarknaden är stor världen över, men konservativ och den tar tid att bearbeta. Bearbetning av sårvård har förändrats metodiskt. Det har lett till att flera större aktörer inom t.ex. äldrevården utvärderat, köpt eller ingått hyresavtal med Biolight. Förankringsarbetet på marknaden fortgår enligt plan.

Biolight bidrar också till att inflammationer och smärttillstånd dämpas. Fysioterapi och rehabilitering utgör därför en potentiell marknad. Amerikanska militära specialstyrkor har visat sig ha stora behov av effektiva rehabiliteringsmetoder. Bolaget har ett distributionsavtal med ett amerikanskt bolag som säljer produkter till militära enheter. Distributören har påbörjat marknadsförberedande arbete i USA.

Rehabilitering och skadeförebyggande behandling av såväl människor som djur är en annan stor potentiell marknad för Biolight. Skador som förknippas med inflammationer, sår och smärta på djur behandlas på liknande sätt som på människor. De senare årens satsning på området har lett till att Biolight bedöms som välkänt och etablerat på hästsportmarknaden.  Inom hästsportsområdet har bolagets säljorganisation strukturerats om från egen säljkår till agenter/återförsäljare.

Nettoomsättning och resultat

Omsättningen för det tredje kvartalet ökade med 23% och rörelseresultatet förbättrades med 1 689 TSEK jämfört med motsvarande kvartal föregående år. En väsentligt mer kostnadseffektiv organisation i kombination med attraktivt prissatta kampanjer, ökad marknadskommunikation och ökat stöd till säljagenterna har lett till denna utveckling. Säljstrategin implementerades under juni månad och började ge effekt redan under juli.

Bolaget har under tredje kvartalet fortsatt haft kostnader för produktutveckling om 258 TSEK som beräknas fortgå under året ut med 200 TSEK samt omställningskostnader för ekonomifunktionen och hyror om 193 TSEK. De senare kostnaderna kommer bolaget att ha året ut och beräknas till 300 TSEK för fjärde kvartalet. Resultatet för det tredje kvartalet förbättrades ändå med 1 747 TSEK jämfört med motsvarande period föregående år.

Omsättningen för niomånadersperioden ökade med 8% och rörelseresultatet förbättrades med 2 726 TSEK jämfört med motsvarande period föregående år. Omsättningstillväxten var högre under tredje kvartalet än under niomånadersperioden då försäljningsökningen uteblev under första halvåret till följd av att omställningen av försäljningsorganisationen tagit något längre tid än beräknat.

Finansiell ställning och likviditet

Koncernens egna kapital uppgick till 17 592 TSEK (3 373), vid årsskiftet var det egna kapitalet 5 581 TSEK. Soliditeten uppgick till 87,9% (54,3%). Vid årets ingång var soliditeten 62,4%.

Koncernen har inga räntebärande fordringar eller skulder.

Kassaflöde

Kassaflödet från den löpande verksamheten för tredje kvartalet uppgick till –2 644 TSEK (-4 096).  Förbättringen, 1 452 TSEK, förklaras i huvudsak av det förbättrade rörelseresultatet.

Förvärv och avyttringar

Inga förvärv och avyttringar har inträffat under rapportperioden.

Investeringar

Investeringar i inventarier under tredje kvartalet uppgick till 0 TSEK (0). Försäljning av anläggningstillgångar uppgick till 0 TSEK (0).

Medarbetare

Medelantalet medarbetare under tredje kvartalet var 6 att jämföra med samma period föregående år då medelantalet var 11.

Väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer

Biolight är genom sin verksamhet utsatt för risker av både rörelsekaraktär och finansiell karaktär. Inom bolaget pågår en kontinuerlig process att identifiera förekommande risker och bedöma hur dessa ska hanteras. Då bolaget är i en tidig kommersiell fas ligger en väsentlig risk i att försäljningsutvecklingen är svår att prognostisera.

För en fullständig redogörelse av identifierade risker och bolagets arbete med att hantera dessa, hänvisas till avsnittet ”Riskfaktorer och särskilda överväganden” i årsredovisningen för 2011.

Moderbolaget

Koncernen omfattar moderbolaget och de helägda dotterbolagen Biolight Patent Holding AB och Biodynam AB. Någon verksamhet bedrivs inte i dotterbolagen varför koncernens och moderbolagets redovisningar i allt väsentligt överensstämmer. Information avseende koncernen gäller därför även för moderbolaget..

Händelser efter rapportperiodens utgång

Avtal gällande har tecknats med Niva Medical Oy. Avtalet avser distribution och försäljning i Finland och Förenade Arabemiraten. Niva Medical är företrädesvis etablerad inom marknaden för fysioterapi och rehabilitering.

Kommande rapporttillfällen

Bokslutskommuniké 15 februari 2013

Årsredovisning April 2013

Biolights finansiella rapporter publiceras på Biolights webbplats www.biolight.se