Färsk studie visar att ljusbehandling påskyndar läkning

På the European Wound Management Association (EWMA)konferens i Köpenhamn i förra veckan presenterades den diabetiska fotsårsstudie som avslutades under 2012 för utvärdering av Biolights ljusbehandlingsmetod Biodynam. Den visar att ljusbehandling med Biodynam halverade sårytan på diabetiska fotsår. Pilotstudien har genomförts av bland andra dr Jan Apelqvist och dr Magnus Löndahl vid Skånes Universitetssjukhus.

Studien i sammandrag

Biodynam är en icke-invasiv, icke-termisk CE-märkt medicinteknisk utrustning som avger en specifik kombination av pulserande monokromatiskt ljus. Metoden har tidigare visat sig förbättra läkning av bl.a. trycksår​​.

METOD: Diabetespatienter med icke-ischemiska sår av graden Wagner 1 eller 2 vid eller nedanför ankeln, ingick i denna dubbel-blinda, placebo-kontrollerada randomiserade multicenter studie. Behandlingen gavs tre gånger i veckan under de två första veckorna, och därefter två gånger i veckan i upp till 20 veckor.

RESULTAT: Av 33 inkluderade patienter uteslöts 19 efter run-in-period. Medianåldern för de återstående 14 såren (Wagner grad 1 n = 6, grad 2 n = 8) var 46 veckor. Totalt 9 patienter randomiserades till aktiv grupp och 5 till placebobehandling. Karakteristika vid baslinjen var liknande mellan grupperna. Tid till 50% minskning av såryta var signifikant lägre i den aktiva gruppen (figur, p <0,05). Inga skillnader i biverkningar registrerades.

SLUTSATS: Denna lilla pilot RCT visar att denna metod med en specifik kombination av pulserande monokromatiskt ljus är säker och kan förbättra och påskynda läkning av diabetiska fotsår. Ytterligare utvärdering behövs innan rutinmässig klinisk användning kan rekommenderas.

”Det är glädjande att se att Biodynam återigen visar att den effektivt påskyndar läkning av svårläkta sår såsom diabetiska fotsår. Cirka 15 % av alla personer med diabetes får ett fotsår på grund av skadade nerver (neuropati) eller dålig blodcirkulation i underbenen. Diabetiska fotsår är en komplikation som ökar i proportion till ett växande diabetsproblem i världen. De goda resultaten är mycket positiva för bolaget och dess potential”, säger VD Pär Olausson Lidö

Pär Olausson Lidö, VD, 0702-150111, E-post: par.olausson@biolight.se