• LightAir/

Mycket stark försäljningsstart i Norge leder till att lansering i Finland och Danmark tidigareläggs

Biolight tecknade i oktober 2014 ett exklusivitetsavtal för distribution i Norge med Infonor AS. Efter enbart 5 månader överstiger försäljningen i Norge allas förväntningar.  ”Från lanseringen i oktober förra året till dags dato har försäljningen i Norge uppgått till 1,5 M SEK, vilket är betydligt mer än budgeterat”, säger Biolights VD Jenny Carenco. ”Vi är oerhört glada över samarbetet med Infonor och uppskattar att försäljningen i Norge vida kommer att överstiga det vi initialt budgeterat för 2015”.

Intresset för att bli exklusiv distributör av Biolight i de övriga Nordiska länderna har därför starkt ökat, och bolaget tidigarelägger nu lanseringen i Danmark och Finland. ”Vi vet nu hur vi ska lägga upp effektiva och lönsamma distributörsavtal, och vi kommer att starta upp liknande verksamheter i Danmark och Finland under våren och sommaren, vilket är 6-12 månader tidigare än planerat”, kommenterar Jenny Carenco.

Biolight gjorde sitt bästa år någonsin 2014, med en försäljningsökning på över 50 %. Samtidigt stärktes kostnadskontrollen och resultatet förbättrades med 6 Mkr jämfört med 2013 till – 2,8 Mkr. Bolaget är på god väg mot lönsamhet och räknar med att kunna redovisa ytterligare stärkt försäljningsutveckling och positivt resultat för helåret 2015.

Jenny Carenco, VD Biolight AB, 08-622 52 70, 070-637 76 36,

E-post: jenny.carenco@biolight.se