• LightAir/

Ny distributionsmodell tillåter Biolight att satsa 100 % på nya produkter för humanmarknaden

Biolights försäljning har under de senaste åren nästan uteslutande kommit från hästsporten. Biolights produkt har fått ett mycket positivt mottagande av målgruppen, främst i Sverige, och varumärket är numera starkt etablerat inom både trav- och ridsporten. Försäljningen har drivits i egen regi med en egen säljorganisation.

Att bedriva försäljning till en sådan specifik målgrupp, och med en enda produkt, kräver fullt fokus och icke obetydliga resurser. Vidare innebär varje ansträngning för tillväxt en risk, till exempel vid öppnandet av nya geografiska marknader där det är svårt att på förhand förutse kundgruppens mottagande av produkten.

Biolights ledning och styrelse har därför beslutat att övergå till att enbart sälja till animalmarknaderna via distributör, och är mycket glada över att meddela att företagets nuvarande försäljningschef, Robert Piotrowski, kommer att fortsätta driva denna försäljning via hans eget helägda bolag, Conpendi AB.

Detta medför en rad fördelar för Biolight. Distributörens fulla fokus på att utveckla försäljningen, i Sverige och på exportmarknaderna, kommer att ge bättre förutsättningar för tillväxt inom segmentet Animal. Biolight kommer att kunna genomföra en rad besparingar gällande personal-, marknads- och overheadkostnader. Risken för Biolight att driva och finansiera försäljningen till animalmarknaden går därmed från hög till mycket låg. Självklart kommer nu omsättningen från Animal-segmentet initialt att sjunka, och intensifieringen av produktutvecklingen kommer att innebära nya kostnader. Bolaget kommer därför inte redovisa vinst för 2015 som tidigare satts upp som mål. Däremot kommer detta upplägg bidra till att lönsamheten för hela bolaget stadigt kommer att kunna förbättras.

Den kanske viktigaste och mest positiva effekten av ovan nämnda förändringar är att teamet på Biolight nu kommer kunna fokusera till 100 % på att ta fram spännande, konkurrenskraftiga och lönsamma produkter för humanmarknaderna, med mycket större potential än vad någon animalmarknad kan erbjuda.

”Vi är verkligen mycket tillfreds med avtalet vi slutit med Conpendi AB och att nu kunna fokusera fullt ut på de nya produkterna”, säger Biolights VD, Jenny Carenco.

Med största sannolikhet kommer de första produkterna att vända sig till den stora sport-marknaden(Athlete), där vi kommer att kunna erbjuda mycket intressanta och efterfrågade lösningar för återhämtning och förebyggande av skador. Biolight har sedan slutet av 2014 arbetat med att ta fram en lösning för hur bolagets patenterade teknik ska kunna paketeras i mjuka material som skall kunna fastsättas runt eller på den kroppsdel som ska behandlas.

”Antalet utövare av bland annat uthållighetssporter har fullkomligt exploderat under senare år och våra nya produkter kommer att vända sig till både professionella atleter och privatpersoner”, säger Jenny Carenco. ”Idag är hård träning och otillräcklig återhämtning en av de främsta anledningarna till skada. När skadan väl infinner sig, kan det dröja veckor, månader eller år innan man är helt återställd. Med hjälp av Biolights nya produkter kommer vi att i tidigt stadium kunna behandla inflammationer till följd av träning och därmed minska muskelnedbrytning, påskynda återhämtningen och förebygga skador. Och idag finns det få andra möjligheter att uppnå just denna effekt.”

”Vi är övertygade om att full fokus på humanmarknaden, med kraftig riskreducering på animalmarknaden, ger bolaget mycket bättre förutsättningar för att på medellång sikt generera verkligt värde för aktieägarna.”, säger Jenny Carenco. ”Vi kommer hålla marknaden och aktieägarna kontinuerligt uppdaterade kring det spännande arbetet med produktutvecklingen samt givetvis också kring försäljningsutvecklingen inom Animal med den nya inriktningen.”

Jenny Carenco

VD, Biolight AB