Nya patent stärker Biolight-metoden

Biolight har under den senaste tiden utvecklat och lanserat en helt ny teknik som är förbättrad, förfinad och moderniserad i såväl mjukvara som hårdvara jämfört med dess föregångare. Teknologin ska ligga till grund för bolagets kommande produkter under många år framöver. I syfte att skydda metoden och att behålla dess unika egenskaper har bolaget sökt patent för att skydda viktiga tekniska funktioner i utrustningen.

Nyligen erhölls patent för metodens rörliga ljusbild. Ljusets dynamik och rörliga ljusfält är unikt för Biolight-metoden, men tekniken för att åstadkomma detta har varit omodern och kraftigt fördyrande för produkten. Det rörliga ljusfältet åstadkoms tidigare genom en mekanisk rörelse och den nya tekniken ersatter mekanik med en unik digital ljusbild. Det har varit komplicerat att ersätta mekaniken och det är därför extra värdefullt att vi nu erhållit patentskydd till år 2030.

Två svenska patent gällande behandlingsprogrammens uppbyggnad erhölls tidigare i år. Dessa är en vidareutveckling och förstärkning av bolagets grundläggande patent. Skyddet gäller fram till 2032.

Samtliga nya patent har sökts internationellt (PCT) och på strategiskt valda marknader kommer de successivt att omvandlas till nationella ansökningar.

Pär Olausson Lidö, VD Biolight AB, 08-622 52 70

E-post: par.olausson@biolight.se

Biolight AB (publ) är ett medicintekniskt företag som erbjuder lösningar som bygger på företagets patenterade metod för användandet av pulserande monokromatiskt ljus. Företagets metod påskyndar kroppens egen förmåga att läka sig själv. Skador som svårläkta sår, inflammationer och smärttillstånd på människor och djur, behandlas effektivt med metoden. Biolightaktien är noterad på Nordic MTF (Nordic Growth Market AB).