Nyemission i Biolight är avslutad och tillför bolaget 22,6 Mkr

Styrelsen i Biolight AB fattade den 20 april 2012, med stöd av bemyndigande från bolagsstämman, beslut om en nyemission av högst 86 071 966 units med företrädesrätt för befintliga aktieägare, och med teckningskursen var 0,30 kr som vid full teckning skulle inbringa ca 25,8 Mkr.

Den nu avslutade nyemissionen var partiellt säkerställd genom emissionsgarantier och teckningsförbindelser till ett belopp av 22,6 Mkr (87,7%). Av emissionen tecknades 8 897 837 kr med stöd av teckningsrätter och

1 446 730 kr tecknades utan företräde. Häri ingår inbetalningar från större ägare utifrån lämnade teckningsförbindelser om drygt 4,9 Mkr. Ett belopp om 10 313 205 kr, motsvarande ca 39,9% av hela emissionen, kommer att inbetalas av det konsortium som garanterat emissionen upp till 80% av hela emissionen. Därutöver kommer Tibia Konsult AB (Sten K Johnson) att inbetala 2 000 000 kr avseende den kompletterande garantin upp till 87,7% av hela emissionen. Sammantaget har således emissionen tecknats till säkerställda beloppet om ca 22,6 Mkr. Utfallet av emissionen innebär att Biolight kan genomföra den nya marknadsplan som tagits fram av den nya styrelsen.

”Det är glädjande att emissionen kunnat genomföras och den möjliggör utökade satsningar för att uppnå en fortsatt kraftfull tillväxt med målsättningen att uppnå lönsamhet och kraftigt ökade försäljning framöver”, säger Biolights VD Pär Olausson Lidö.

Teckningstiden löpte mellan den 2 – 16 maj 2012. Genom nyemissionen ökar aktiekapitalet i bolaget med 4 531 554,36 kr och uppgår därefter till 8 220 352,92 kr. Antalet aktier uppgår efter nyemissionen till 137 005 882. Genom nyemissionen tillförs bolaget ca 22,6 MSEK före emissionskostnader. Den unit som emitterats innebär möjlighet att ytterligare medel tillförs Biolight, i och med teckningsoptionen som ingick (TO1). TO1 har teckningstid mellan 1 november 2012 fram tills 31 mars 2013, teckningskursen är 32 öre och det krävs två optioner för att teckna en ny aktie. Som mest kan drygt 12 Mkr komma att tillföras Biolight från teckningar avseende TO1.

Pär Olausson Lidö, VD Biolight AB, 08-622 52 70, 0702-150111, E-post: par.olausson@biolight.se

Biolight AB (publ) är ett medicintekniskt företag som erbjuder lösningar som bygger på företagets patenterade metod för användandet av pulserande monokromatiskt ljus. Företagets metod kortar ner läkningstider och  minskar behandlingskostnader. Under de senaste åren har Biolight fokuserat på ett fåtal applikationsområden, som behandling av svårläkta sår och skador en. Biolightaktien är noterad på Nordic MTF (Nordic Growth Market AB).