VIKTIG STUDIE PUBLICERAD

Den hittills viktigaste studien angående användningen av Biolight för snabbare och effektivare läkning av trycksår; MONOCHROMATIC PHOTOTHERAPY: EFFECTIVE TREATMENT FOR GRADE II CHRONIC PRESSURE ULCERS IN ELDERLY PATIENTS, Ove Dehlin1, Sölve Elmståhl1, och Finn Gottrup2, har nu publicerats i den ansedda italienska tidskriften Aging Clinical and Experimental Research, Vol. 19, December 2007 nr. 6. I den dubbelblinda kontrollerade studien visas att användningen av Biolight leder till signifikant snabbare läkning jämfört med kontrollgruppen, vilken enbart behandlades med bästa tänkbara traditionella metoder.

– Att Biolight medför betydligt snabbare och bättre läkning har vi vetat sedan studien genomfördes för ett antal år sedan, säger Biolights VD, Claes Holmberg. Sedan tidigare har vi dessutom haft en antal olika vetenskapliga arbeten som visar på stora skillnader i läkningsförmåga och alltid till Biolights fördel. I våra kontakter med berörda läkare, har vi dock brottats med en del trovärdighetsproblem. De har efterfrågat en publicerad vetenskaplig artikel som tydligt visar på statistiskt säkerställda resultat på ett större patientmaterial. Nu kan vi tillhandahålla det man efterfrågar. Eftersom studien är en av de mest ambitiösa som genomförts inom det internationella sårapplikationsområdet, är vi övertygade om att den kommer att erbjuda väsentlig draghjälp i den fortsatta marknadsutvecklingen, fortsätter Claes Holmberg.

En lika ambitiös studie planeras nu att genomföras på patienter med diabetiska fotsår. Syftet med den studien är att visa att behandling med Biolight leder till snabbare läkning och minskar antalet misslyckanden, vilka riskerar att leda till amputationer. Studien, som kommer att genomföras i samarbete med ledande svenska kliniker, beräknas ta ungefär ett år.

För ytterligare information se Biolights hemsida: www.biolight.se eller kontakta

Claes Holmberg, VD Biolight AB, 08-622 52 70, 0708-25 45 47, E-post: claes.holmberg@biolight.se

1) Universitets sjukhuset MAS, Malmö

2) Bispebjergs Universitetssjukhus, Köpenhamn, Danmark