• Liquid Wind/

Liquid Wind, Kanteleen Voima och Piipsan Tuulivoima ingår samarbete för etablering av elektrobränsleanläggning i Finland

Idag, den 12 december 2023, meddelar Liquid Wind, Kanteleen Voima och Piipsan Tuulivoima att man har undertecknat ett samarbetsavtal för att göra en förstudie inför etableringen av en produktionsanläggning för elektrobränsle i Haapavesi, Finland. Avsiktsförklaringen utgör startskottet för ett samarbete med målet att påskynda produktionskapaciteten för elektrobränslen i Finland. Parterna är gemensamt ansvariga för det övergripande projektutvecklingsarbetet.

Anläggningen är projekterad att uppföras i nära anslutning till NordFuels planerade bioraffinaderi i Haapavesi och kommer att drivas med förnybar energi från en ny, landbaserad vindkraftspark som kommer att byggas och drivas av Puhuri. NordFuel ägs av Kanteleen Voima och Piipsan Tuulivoima ingår i Puhuri koncernen.

Bild föreställande en NordFuel anläggning i Finland.

Claes Fredriksson, VD och grundare av Liquid Wind, säger:

"Vi är väldigt glada att kunna berätta om planerna för etableringen av vårt första projekt i Finland tillsammans med NordFuel och Puhuri. Elektrobränslet som skall produceras i Haapavesi kommer att användas i sektorer där det är särskilt svårt att ställa om, som till exempel sjöfart. Med anläggningen i Finland tar vi ett steg närmare en värld utan beroende av fossila bränslen."

Matti Asikainen, VD för NordFuel, adderar:

"Vi är glada över samarbetet med Liquid Wind, en av de mest framstående aktörerna inom området elektrobränslen. Cirkulär ekonomi och nollavfallsprincipen är kärnan i NordFuels affärsidé. Liquid Winds teknik gör det möjligt för oss att så effektivt som möjligt utnyttja koldioxiden ifrån bioraffinaderiet. Den industriella infrastrukturen i Haapavesi erbjuder här en utmärkt grund för den planerade elektrobränsleanläggningen."

Tuomas Ylimaula, VD för Puhuri, avslutar:

"Som ett Haapavesibaserat företag är vi stolta över att berätta om utvecklingsarbetet tillsammans med Liquid Wind och NordFuel. Det finns ett stort konsortium för grön energi under utveckling i Haapavesi och för att fullt ut kunna nyttja den finländska vindkraftskapaciteten behöver vi etableringsprojekt som detta."

Mediakontakter:

Liquid Wind
Klaudija Cavala, Head of Digital, Marketing & Communications

NordFuel and Puhuri
Anniina Kärkkäinen, Communications Manager
anniina.karkkainen@puhuri.fi

Om Liquid Wind:
Liquid Wind är en ledande elektrobränsleutvecklare med målet att minska världens beroende av fossila bränslen. Liquid Wind har en gedigen pipeline av projekt under utveckling i Norden med målet att nå 10 projekt med ett finansiellt investeringsbeslut (FID) år 2026. Med huvudkontor i Göteborg och med närvaro i Danmark, Finland och Storbritannien, har Liquid Wind ca. 50 anställda och en stark grupp investerare i Alfa Laval, Carbon Clean, Elyse, HyCap, Siemens Energy, Topsoe och Uniper. Besök liquidwind.se eller följ oss på LinkedIn och Twitter.

Om NordFuel:
NordFuel Oy förbereder konstruktionen av ett modernt bioraffinaderi i Haapavesi i norra Österbotten, Finland. Bioraffinaderiet kommer att producera bioetanol, biogas och lignin från inhemskt sågspån och biprodukter från skogsbruk, vilket kommer att ersätta importerade fossila bränslen. NordFuel ägs av Kanteleen Voima Oy.

Om Puhuri:
Puhuri Oy är ett finskt vindkraftsbolag baserat i Haapavesi som producerar förnybar energi till sina ägare. Puhuri ägs av 27 lokala energibolag. Puhuri utvecklar, konstruerar, driver och äger vindkraftsparker som bygger på miljömässiga affärsprinciper. Piipsan Tuulivoima Oy är ett systerbolag till Puhuri som utvecklar vindparksprojektet Piipsa i Haapavesi.

Liquid Winds första anläggning i Finland är projekterad att uppföras i nära anslutning till NordFuels planerade bioraffinaderi i Haapavesi och kommer att drivas med förnybar energi från en ny, landbaserad vindkraftspark som kommer att byggas och drivas av Puhuri.

Claes Fredriksson, VD och grundare av Liquid Wind
Matti Asikainen, VD för NordFuel