Liquid Wind meddelar fullständig ägaröverlåtelse av FlagshipONE till Ørsted

Liquid Wind kan idag meddela att Ørsted övertar fullt ägandeskap av FlagshipONE, den svenska elektrobränsleanläggningen som tidigare samägts av Liquid Wind och Ørsted. Anläggningen byggs i Örnsköldsviks kommun och kommer att bli Europas största anläggning för produktion av grönt elektrobränsle med ett slutligt investeringsbeslut.

Sjöfarten står idag för ungefär 3% av de globala koldioxidutsläppen, när FlagshipONE tas i drift 2025 kommer anläggningen att producera runt 50,000 ton grönt e-bränsle per år. Ørsted har tagit slutligt investeringsbeslut och kommer börja bygga anläggningen våren 2023.

Claes Fredriksson, vd och grundare av Liquid Wind, säger:

”Vi är stolta över att ha nått ända hit tillsammans med Ørsted och Övik Energi. Att FlagshipONE kommer att bli den största elektrobränsleanläggningen i kommersiell skala i Europa är särskilt spännande eftersom vi bryter ny mark och förhoppningsvis inspirerar andra till att minska koldioxidutsläppen inom sjöfarten. Tillsammans med våra partners och investerare skall vi kraftigt öka produktionen av grönt elektrobränsle och minska världens beroende av fossila bränslen."

Mads Nipper, vd för Ørsted, fortsätter:

”Nu mer än någonsin behöver världen nyskapande gröna energiprojekt för att minska klimatförändringarna, fasa ut fossila bränslen i stor skala för att elektrifiera olika sektorer, och säkra regionalt energioberoende. Ørsted är fast beslutna att leda den gröna omställningen i samhället, och det är precis vad vi gör genom att bygga projekt som FlagshipONE. E-metanol är den bästa lösningen som för närvarande finns tillgänglig för att fasa ut fossila bränslen från svåromställda sektorer som global sjöfart. Med detta första projekt i kommersiell skala kommer Ørsted att bryta ny mark när det gäller att realisera vår branschledande plan för utbyggnad av e-metanolprojekt.”

Anders Nordstrøm, driftchef för Ørsteds vätgas- och Power-to-X-verksamheter, säger:

”Vi är stolta över att framgångsrikt ha utvecklat FlagshipONE tillsammans med Liquid Wind, och vi ser fram emot att börja bygga denna Power-to-X-anläggning i världsklass. Tillsammans med Liquid Wind har vi bevisat att storskalig produktion av grönt elektrobränsle är möjlig, och jag är övertygad om att FlagshipONE kommer att bli en milstolpe i den gröna omställningen av sjöfartssektorn.”

Illustration av FlagshipONE, Örnsköldsviks kommun. Liquid Wind och Ørsted

Sedan starten i maj 2017 har Liquid Wind etablerat strategiska partnerskap med Ørsted, Alfa Laval, Carbon Clean, Siemens Energy, Topsoe och Uniper. I början av 2022 nådde Liquid Wind och Ørsted en överenskommelse där Ørsted förvärvade en ägarandel på 45 % i FlagshipONE. Med dagens tillkännagivande kan Liquid Wind meddela att Ørsted nu har tagit över allt ägande i projektet.

Mediakontakt

Klaudija Cavala, Head of Digital & Marketing Communications

klaudija@liquidwind.se  +46 (0)73 369 55 98

Om Liquid Wind

Liquid Wind är en ledande elektrobränsleutvecklare med målet att minska världens beroende av fossila bränslen. Liquid Wind har en gedigen pipeline av elektrobränsleprojekt under utveckling i Norden och målet att nå 8 miljoner ton investeringsbeslutade projekt till 2030. Med huvudkontor i Göteborg och stark närvaro i Köpenhamn har Liquid Wind ca. 30 anställda och ett flertal investerare och partners som Alfa Laval, Carbon Clean, HyCap, Siemens Energy, Topsoe och Uniper. Besök liquidwind.se eller följ oss på LinkedIn och Twitter.

Om Ørsted

Ørsteds vision är att skapa en värld som helt och hållet drivs av grön energi. Ørsted utvecklar, bygger och driver havs- och landbaserade vindkraftsparker, solcellsparker, energilagringsanläggningar, anläggningar för förnybar vätgas och gröna bränslen samt bioenergianläggningar. Dessutom tillhandahåller Ørsted energiprodukter till sina kunder. Ørsted är det enda energibolaget i världen med ett vetenskapligt baserat mål för nettonollutsläpp som validerats av Science Based Targets-initiativet (SBTi), och Ørsted har som mål att leverera en nettopositiv biodiversitetseffekt från alla nya projekt inom förnybar energi som företaget beställer senast från och med 2030. Ørsted är även med på CDP Climate Change A List som en global ledare för klimatåtgärder, utöver att rankas som världens mest hållbara energibolag i Corporate Knights index över de 100 mest hållbara företagen i världen 2022. Ørsted har sitt huvudkontor i Danmark och företaget har 7 700 anställda. Ørsteds aktier finns listade på Nasdaq Copenhagen (Orsted). År 2021 uppgick koncernens intäkter till 77,7 miljarder danska kronor (10,4 miljarder euro).

Liquid Wind meddelar att Ørsted övertar fullt ägandeskap av FlagshipONE, den svenska elektrobränsleanläggningen som tidigare samägts av Liquid Wind och Ørsted.
Anläggningen byggs i Örnsköldsviks kommun i anslutning till Övik Energis Hörneborgsverket och kommer att bli Europas största anläggning för produktion av grönt elektrobränsle med ett slutligt investeringsbeslut.
Ørsted kommer att börja bygga FlagshipONE våren 2023.

Claes Fredriksson, vd och grundare av Liquid Wind
Mads Nipper, vd för Ørsted