Uniper väljer Liquid Wind som utvecklare för e-metanolanläggning i Östersund

27 augusti 2024 - Den internationella energikoncernen Uniper har valt Liquid Wind för utvecklingen av NorthStarH2-projektet i Östersund. Unipers målsättning är att producera 100 000-ton e-metanol som kan ersätta fossila bränslen inom sjöfart och kemiindustri.

NorthStarH2 kommer att omvandla förnybar el och biogen koldioxid till e-metanol, ett fossilfritt elektrobränsle. Liquid Wind har tilldelats uppdraget att utveckla projektet genom att tillämpa sin unika projektmetodik, en standardiserad design och digital plattform som möjliggör effektiv replikering av e-metanolanläggningar.

Claes Fredriksson, VD och grundare av Liquid Wind, säger:

"Vi är mycket glada över att vara en del av Unipers NorthStarH2-projekt. NorthStarH2 visar tydligt att Sverige fortsätter att driva den gröna omställningen med hjälp av landets förnybara källor. Och att elektrobränsle kommer att spela en viktig roll i elektrifieringen av flera sektorer såsom sjöfart, flyg och kemisk industri. Detta samarbetsprojekt, tillsammans med Uniper, är ännu en viktig milstolpe för Liquid Wind, och understryker vikten av partnerskap i kombination med banbrytande teknik i kampen mot global uppvärmning."

Johan Sveningsson, Unipers Sverigechef säger:

"NorthStarH2 spelar en avgörande roll i Unipers ambition att öka takten i energiomställningen. Med detta innovativa projekt för produktion av grön metanol bryter vi ny mark tillsammans med Liquid Wind – både vad gäller teknologi och sättet vi samarbetar på. Vi tror att det endast är genom ett nytt, partnerskapsdrivet angreppssätt som visionära projekt som detta kan lyckas. Tillsammans formar vi framtidens hållbara energiförsörjning."

Uniper och Liquid Wind har tidigare i sommar meddelat att de ingått ett strategiskt partnerskap för att påskynda utvecklingen av elektrobränsle-anläggningar för produktion av fossilfritt e-metanol.

Dina kontaktpersoner för mer information:

Liquid Wind

Klaudija Cavala, Head of Digital, Marketing & Communications, PR

Uniper Sverige

Désirée Liljevall
Presschef
T +46 730 27 25 58
desiree.liljevall@swe.uniper.energy

Uniper

Dr Adrian Schaffranietz
COO Talesperson
T +49 151 12 03 03 24
adrianschaffranietz@uniper.energy

Om Liquid Wind

Liquid Wind är en ledande utvecklare av produktionsanläggningar för elektrobränslen med målet att minska världens beroende av fossila bränslen. Liquid Wind har en gedigen pipeline av anläggningsprojekt under utveckling i Norden med målet att nå mer än 10 projekt med ett finansiellt investeringsbeslut (FID) år 2027. Med huvudkontor i Göteborg och närvaro i Danmark, Finland och Storbritannien, har Liquid Wind ca. 70 anställda och en stark grupp av investerare i Alfa Laval, Carbon Clean, Elyse Energy, HyCap, Siemens Energy, Topsoe och Uniper. Besök liquidwind.com eller följ oss på LinkedIn och X.

Om Uniper

Düsseldorf-baserade Uniper är ett internationellt energiföretag med verksamhet i mer än 40 länder. Företaget och dess cirka 7 000 anställda bidrar på ett viktigt sätt till försörjningstryggheten i Europa, särskilt på kärnmarknaderna Tyskland, Storbritannien, Sverige och Nederländerna.

Unipers verksamhet omfattar kraftproduktion i Europa, global energihandel och en bred gasportfölj. Uniper upphandlar gas - inklusive flytande naturgas (LNG) - och andra energikällor på globala marknader. Bolaget äger och driver gaslagringsanläggningar med en total kapacitet på mer än 7 miljarder kubikmeter.

Uniper har för avsikt att vara helt koldioxidneutralt år 2040. Uniper siktar på att dess installerade kraftproduktionskapacitet ska vara mer än 80% koldioxidfri 2030. För att uppnå detta omvandlar företaget sina kraftverk och anläggningar och investerar i flexibla, reglerbara kraftgenereringsenheter. Uniper är redan en av Europas största operatörer av vattenkraftverk och hjälper till att ytterligare expandera sol- och vindkraft, som är avgörande för en mer hållbar och säker framtid. Företaget utökar successivt sin gasportfölj till att omfatta gröna gaser som vätgas och biometan och siktar på att konvertera till dessa gaser på lång sikt.

Uniper är en pålitlig partner för samhällen, kommunala verk och industriföretag för planering och implementering av innovativa lösningar med lägre koldioxidutsläpp på deras resa mot minskade koldioxidutsläpp. Uniper är en pionjär inom vätgas, är verksamt över hela världen längs hela värdekedjan för vätgas och driver projekt för att göra vätgas till en grundpelare i energiförsörjningen.

Detta pressmeddelande kan innehålla framåtriktade uttalanden baserade på nuvarande antaganden och prognoser gjorda av Uniper SE:s ledning och annan information som för närvarande är tillgänglig för Uniper. Olika kända och okända risker, osäkerhetsfaktorer och andra faktorer kan leda till väsentliga skillnader mellan de faktiska framtida resultaten, den finansiella situationen, utvecklingen eller prestationerna för bolaget och de uppskattningar som görs här. Uniper SE har inte för avsikt, och tar inte på sig något ansvar för, att uppdatera dessa framåtriktade uttalanden eller att modifiera dem för att de ska överensstämma med framtida händelser eller utveckling.

Med 100 000 fartyg i drift idag släpper sjöfarten ut cirka 1 miljard ton CO2 årligen, vilket motsvarar 3 % av de globala växthusgasutsläppen. För att åtgärda detta siktar Internationella sjöfartsorganisationen, IMO, på nollutsläpp till 2050, med 5 % till 10 % av sjöfartsenergin som kommer från alternativa bränslen till 2030. För att uppnå dessa mål krävs en övergång till renare bränslen eller energikällor. Ökningen med över 300 nya beställningar av metanol- fartyg, som nu överstiger beställningarna för LNG-drivna fartyg, visar betydande framsteg mot att anta grönare bränslealternativ.

Claes Fredriksson, VD och grundare av Liquid Wind
NorthStarH2 spelar en avgörande roll i Unipers ambition att öka takten i energiomställningen. Med detta innovativa projekt för produktion av grön metanol bryter vi ny mark tillsammans med Liquid Wind – både vad gäller teknologi och sättet vi samarbetar på. Vi tror att det endast är genom ett nytt, partnerskapsdrivet angreppssätt som visionära projekt som detta kan lyckas. Tillsammans formar vi framtidens hållbara energiförsörjning.
Johan Sveningsson, Unipers Sverigechef