2015 års LKAB-stipendiater utsedda

LKAB delar varje år ut ett idrotts- och ett kulturstipendium till lovande talanger och framgångsrika utövare inom respektive område. Årets idrottsstipendiat blir slalomåkaren Pernille Kinesdatter Baustad från Narvik, kulturstipendiet går till utomhusfestivalen 800 MÖH i Gällivare.

– Det är alltid glädjande att se unga talanger från våra verksamhetsorter som tar för sig och gör framgångar i nationella sammanhang. Pernille Kinesdatter Baustad som tävlar för Narviks slalomklubb har gjort fantastiska framsteg de senaste åren. Vid de norska mästerskapen i slutet på mars i år konkurrerade hon som junior ut många seniora åkare och slutade i grenen slalom på en imponerande tiondeplats. Utomhusfestivalen 800 MÖH är ett gott exempel på hur man med små medel kan skapa stora upplevelser om engagemanget och nytänkandet finns, det vill vi belöna genom årets kulturstipendium, säger Lars-Eric Aaro, LKAB:s vd och koncernchef.

Motiveringar
Kulturstipendiet
Sommarfestivalen 800 MÖH (meter över havet) startade 2012 då en konsert med lokala band hölls på toppen av Gällivares skid- och utflyktsberg Dundret. Vad som började som en inofficiell festival där vänner och bekanta samlades på filtar och liggunderlag har utvecklats till en årlig tradition driven av ideella krafter. Att ta tillvara Malmfältens natur, skapa unika musikupplevelser och stärka attraktiva samhällen genom att tänka nytt på ett enkelt sätt visar på kraften i det lokala kulturutbudet.

Idrottsstipendiet
Pernille Kinesdatter Baustad har visat goda resultat i både norska och nordiska tävlingar. Säsongen 2013-2014 var hennes första i seniora sammanhang, och övergången som kan vara tuff för många junioråkare har hon klarat av med fortsatta framgångar genom att sätta långsiktiga mål. Under säsongen 2014-2015 har hon visat att hon som 18-åring kan konkurrera med världsåkare, vilket bådar mycket gott för framtiden.

LKAB:s idrotts- och kulturstipendier har delats ut sedan 1984 och är på 50 000 kronor vardera. Nomineringarna kommer från LKAB:s medarbetare. Stipendiaterna utses av LKAB:s koncernledning och delas ut i samband med LKAB:s årsstämma som i år äger rum den 28 april.

Här hittar du nedladdningsbara bilder på stipendiaterna

Kontaktperson: Anders Lindberg, tel: 46 980 783 55. E-post: anders.lindberg@lkab.com

LKAB är en internationell högteknologisk mineralkoncern som bryter och förädlar Norrbottens unika järnmalm för den globala stålmarknaden. Hållbarhet är kärnan i vår affärsidé och vår ambition är att vara ett av de mest innovativa, resurseffektiva och ansvarstagande företagen i branschen. Koncernen, som omsatte drygt 20 miljarder kronor 2014 och har cirka 4 500 anställda i 15 länder, rymmer även industrimineraler, borrsystem, tågtransporter, bergtjänster och fastighetsbolag.