2018 års LKAB-stipendiater utsedda

Varje år delar LKAB ut ett idrotts- och ett kulturstipendium till lovande talanger och framgångsrika utövare inom respektive område. Årets idrottsstipendiat blir snowboardåkaren Ruben Rosenfors, kulturstipendiet går till LKAB Musikkorps i Narvik.

– Ruben Rosenfors från Kiruna är bara 14 år men har redan nått stora framgångar i snowboardvärlden, både i Sverige och utomlands. LKAB Musikkorps för en lång musiktradition vidare samtidigt som de ständigt utvecklar spelstil och repertoar, säger Jan Moström, vd och koncernchef på LKAB.

Motiveringar:
Ruben Rosenfors
Ruben Rosenfors är en klart lysande stjärna på den svenska snowboardhimlen. 14-åringen från Kiruna har trots sina unga år redan en imponerande meritlista bland sina betydligt äldre medtävlare i Sverige men också i USA. Genom att satsa seriöst och målmedvetet har Ruben skördat framgångar under flera vintersäsonger, bland annat SM-silver och brons i ungdomsklassen i slopestyle och Big Air 2018.

LKAB Musikkorps
Ända sedan 1926 har LKAB Musikkorps i Narvik utövat och utökat sin repertoar. Korpset bär den musikaliska traditionen med stolthet samtidigt som de söker samarbete med nya och kanske ibland oväntade artister för att ständigt utvecklas och nå ut till en bred publik. Antalet medlemmar är stort och framtiden ser ljus ut.

LKAB:s idrotts- och kulturstipendier har delats ut sedan 1984 och är på 50 000 kronor vardera. Nomineringarna kommer från LKAB:s medarbetare och stipendiaterna utses av LKAB:s koncernledning. Stipendierna delas ut i samband med LKAB:s årsstämma idag den 26 april på Vetenskapens Hus i Luleå.

Kontaktperson: Tina Benson, tf. informationschef. Tel: 46 (0) 980 710 85. E-post: tina.benson@lkab.com

LKAB är en internationell högteknologisk mineralkoncern som bryter och förädlar Norrbottens unika järnmalm för den globala stålmarknaden. Hållbarhet är kärnan i vår affärsidé och vår ambition är att vara ett av de mest innovativa, resurseffektiva och ansvarstagande företagen i branschen. Koncernen, som omsatte drygt 23 miljarder kronor 2017 och har cirka 4 100 anställda i 13 länder, rymmer även industrimineraler, borrsystem, tågtransporter, bergtjänster och fastighetsbolag. www.lkab.com