Besök nya stadshuset i Kiruna och delta när fjärde delen av klocktornet lyfts på plats

På tisdag den 24 oktober lyfts den fjärde delen av klocktornets totalt sex delar upp på sin nya plats i Kirunas nya centrumkärna. I och med att den fjärde biten lyfts på plats så sluts urtavlans cirkel.

Klocktornet placeras på marken framför Kirunas nya stadshus – Kristallen. Tornet ska stå på ett sju meter högt fundament i samma väderstreck som tidigare. Urverket blir helt nytt och tillverkas av samma företag som för 50 år sedan, Westerstrand & Söner AB. Totalt väger tornet 153 ton och planen är att tornet ska stå klart innan årsskiftet.

Välkommen att delta vid en pressträff där vi dels bevittnar lyftet och återmonteringen av fjärde delen av klocktornet och dels genomför en rundvandring i Kirunas nya stadshus. Det kommer finnas chans till enskilda intervjuer.

När: 24 oktober klockan 08:00

Var: Samling på LKAB:s Förvaltningskontor, Kiirunavaaravägen 1

Eftersom vi kommer att beträda inhägnat område krävs skyddsutrustning. Meddela ert deltagande senast den 23 oktober klockan 12:00 till erika.lindblad@lkab.com så att vi kan bistå med utrustning.

Agenda:

08:00 Pressträffen inleds utanför LKAB:s Förvaltningskontor. Därefter följer gemensam transport till Kirunas nya centrum.

08:30 Lyftet av klocktornet inleds. Möjlighet till ljud- och bildupptagning samt enskilda frågor och intervjuer.

09:15 Rundvandring i Kirunas nya stadshus, Kristallen.

Cirka 10:00 Gemensam transport tillbaka till LKAB:s Förvaltningskontor.

Varmt välkomna!

Erika Lindblad, kommunikatör LKAB, +46 980 712 41

LKAB är en internationell högteknologisk mineralkoncern som bryter och förädlar Norrbottens unika järnmalm för den globala stålmarknaden. Hållbarhet är kärnan i vår affärsidé och vår ambition är att vara ett av de mest innovativa, resurseffektiva och ansvarstagande företagen i branschen. Koncernen, som omsatte drygt 16 miljarder kronor 2016 och har cirka 4 200 anställda i 13 länder, rymmer även industrimineraler, borrsystem, tågtransporter, bergtjänster och fastighetsbolag.