Coop etablerar butik i nya Kiruna centrum

I början av januari slöts avtal med Coop Norrbotten om etableringen av en livsmedelsbutik i Kirunas nya centrumkärna.

– En livsmedelsbutik är en viktig aktör i en centrumkärna. Vi är glada över att Coop väljer att etablera sig i de handelskvarter som vi bygger åt Kirunabostäder. Coop kommer att bidra positivt till såväl boendemiljön som handeln i nya Kiruna Centrum, säger Therese Lindroth, sektionschef vid LKAB:s samhällsomvandling i Kiruna.

Under 2020 ingick LKAB och Kirunabostäder ett avtal som innebär att ett flertal fastigheter i Kirunas nuvarande centrum, som påverkas av LKAB:s fortsatta gruvbrytning, ersätts med nybyggda fastigheter i den nya stadskärnan. Fastigheterna, som byggs av LKAB och sedan tas över av Kirunabostäder som fastighetsägare, kommer att innehålla såväl bostäder och kontor som lokaler för handel. Befintliga aktörer i nuvarande centrum kommer att ersättas med en del av dessa nya lokaler, men det kommer även finnas utrymme för nya satsningar. Det är något som Coop Norrbotten nu har tagit fasta på då de planerar att etablera en helt ny livsmedelsbutik på cirka 1000 kvm.
– Vi tror på Kiruna och stärker vår position genom en nyetablering på en toppmodern mötesplats, säger Coop Norrbottens vd Peter Fjällborg.

Amanda Stålnacke, marknadschef på Kirunabostäder, är mycket glad att få Coop Norrbotten som hyresgäst.
– Coop-butiken blir den första nyetableringen i handelskvarteren och är en viktig nyckelspelare i det nya centrumet för att skapa en bra variation av hyresgäster och kundflöden. Vi ser verkligen fram emot att få inviga handelskvarteren tillsammans med Coop och övriga hyresgäster under hösten 2022, säger hon.

Therese Lindroth
sektionschef vid LKAB:s samhällsomvandling i Kiruna
+46 980-783 85

Amanda Stålnacke