Delårsrapport april-juni 2024: Förbättrat kvartalsresultat men med fortsatta utmaningar

För första halvåret minskade såväl LKAB:s nettoomsättning som rörelseresultat till följd av uteblivna leveranser under inledningen av året. Sett till det andra kvartalet ökade dock rörelseresultatet till 2 666 (2 257) Mkr som ett resultat av att delar av upparbetade lager levererats.

Nettoomsättningen för andra kvartalet uppgick till 9 851 (9 350) Mkr. Ökningen beror främst på högre leveranser och en något svagare svensk krona. Rörelseresultatet uppgick till 2 666 (2 257) Mkr och påverkades även av att merparten av försäkringsersättningen för de uteblivna leveranserna till följd av urspårningar på Malmbanan erhölls under kvartalet. För första halvåret uppgick nettoomsättningen till 15 322 (21 306) Mkr och rörelseresultatet minskade till 4 036 (7 443) Mkr som en effekt av de uteblivna leveranserna.

Det genomsnittliga globala spotpriset för järnmalmsprodukter var fortsatt på höga nivåer och uppgick till 112 (111) USD/ton för kvartalet, vilket var 12 USD lägre än första kvartalet 2024. De marknadsnoterade pelletspremierna var i nivå med motsvarande period föregående år.

Höga lagernivåer medförde att leveranserna för kvartalet ökade och uppgick därmed till 6,4 (5,8) Mt. Problematiken kopplat till Malmbanan och behovet av att säkerställa leveranskapacitet kvarstår dock. Under kvartalet påmindes vi om banans känslighet när så kallade solkurvor uppstod vilket innebar att trafiken mellan Kiruna och Narvik stoppades under ytterligare tio dygn.

Utifrån den begränsade kapaciteten på Malmbanan beslutade LKAB under kvartalet att dra ned produktionen av färdiga produkter med cirka en miljon ton på årsbasis. Som ett led i att optimera gruvproduktionen på orterna meddelades även att produktionen i Konsuln, som ligger i anslutning till Kirunagruvan, läggs i malpåse.

-    Leveranskapaciteten på Malmbanan framåt fortsätter att vara avgörande för verksamheten både på kort sikt och över tid. Vi arbetar på alla plan tillsammans med Trafikverket och andra aktörer för att hantera de operativa utmaningarna kortsiktigt. Men det krävs politiska besked och tempo för de ytterligare investeringar i Malmbanan som krävs över tid, säger Jan Moström, vd och koncernchef.

Produktionen för kvartalet påverkades av omfattande planerade underhållsstopp och produktionsstörningar och uppgick till 5,3 (5,3) Mt. Även under andra halvåret kommer produktionen begränsas till följd av underhållsinsatser.

-    Vi kommer under hösten genomföra omfattande underhållsinsatser på ett av våra pelletsverk i Kiruna under flera månader för att åtgärda brister. Med produktionsbegränsningarna till följd av detta så köper vi oss också tid inför beslut kring ytterligare produktionsneddragningar så att vi tillsammans med Trafikverket ska komma vidare med de operativa utmaningarna med Malmbanan, säger Jan Moström.

Under kvartalet inträffade en tragisk olycka med dödlig utgång i gruvan i Kiruna. Inom drygt ett halvår har två människor mist livet på arbetet inom LKAB:s verksamhet vilket ytterligare sätter fokus på säkerhetsarbetet framåt. Arbetsmiljöverkets inspektion visar på brister som även noterats i vår interna utredning. Utifrån granskningarna genomförs flertalet åtgärder, bland annat riktade skyddsronder med fokus på maskinsäkerhet. Säkerheten står högst på vår agenda för att säkerställa en sund och säker arbetsmiljö hos oss och våra entreprenörer, där en avgörande del är vårt pågående arbete med att bygga en proaktiv säkerhetskultur.

Denna information är sådan information som Luossavaara-Kiirunavaara AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 14 augusti 2024 kl. 14.00 CEST.

Kontakt: Niklas Johansson, direktör public affairs och externa relationer LKAB. Tel: +46 (0)10-144 52 19. E-post: niklas1.johansson@lkab.com

LKAB är en internationell gruv- och mineralkoncern som erbjuder hållbara järnmalms-, mineral- och specialprodukter. Vi leder omställningen av järn- och stålindustrin och vår plan är att utveckla koldioxidfria processer och produkter fram till år 2045. Sedan 1890 har vi utvecklats genom unika innovationer och tekniklösningar och drivs framåt av närmare 5200 medarbetare i 12 länder. LKAB-koncernen omsatte cirka 43 miljarder kronor år 2023. lkab.com