Insatser för näringslivet med anledning av Covid-19

LKAB har idag kommit överens med Gällivare kommuns näringslivsbolag, Gällivare Näringsliv AB, att gå in som en aktiv part i ”Företagsakuten”.

Företagsakuten i Gällivare ska bistå företagen i kommunen med att söka upp drabbade företag och bistå dem med de råd de kan behöva för att trots krisen kunna fortsätta driva sina verksamheter. Insatsen stöds förutom av LKAB också av kommunen. Boliden och Sparbanken Nord. Man samverkar med bland annat Almi och Norrlandsfonden.

Det är självklart för oss som en stor aktör i Malmfälten att ställa upp i svåra tider. Att upprätthålla värde- och leverantörskedjor inom vår sektor men också inom andra viktiga sektorer kommer vara en stor utmaning framåt och det kommer att krävas att goda krafter hjälps åt för att bidra till att mildra de negativa effekterna för företag och anställda i våra samhällen.  Det är också viktigt att våra företag och samhällen är välfungerande och beredda att växla upp när Coronakrisen börjar avta.

Vi tycker att Gällivare Näringslivs initiativ är bra och ser liknande behov i Kiruna. Vi vill därför med detta brev indikera vårt intresse att medverka om Kiruna Kommun skulle vilja starta en likartad verksamhet. Självfallet finns vi också här för att diskutera andra initiativ för att begränsa effekterna av covid-19 på vårt samhälle.

Kontakt: Bo Krogvig, kommunikationsdirektör LKAB. Tel: 46 (0)8 429 34 45. E-post:bo.krogvig@lkab.com

LKAB är en internationell högteknologisk gruv- och mineralkoncern som bryter och förädlar Norrbottens unika järnmalm för den globala stålmarknaden. Hållbarhet är kärnan i vår affärsidé och vår ambition är att vara ett av de mest innovativa, resurseffektiva och ansvarstagande företagen i branschen. Koncernen, som omsatte cirka 31 miljarder kronor 2019 och har cirka 4 300 anställda i 12 länder, rymmer även industrimineraler, borrsystem, tågtransporter, bergtjänster och fastighetsbolag. www.lkab.com

LKAB