Invigning av Kaj 7 i Narvik

Nya kajen i Narviks malmhamn står färdig. Pressen välkomnas att delta under invigningen och ceremonin torsdagen den 1 september.

LKAB har genomfört stora investeringar i Narviks malmhamn sedan år 2009. Först ut var Sila, ett silosystem som effektiviserade lossningen av malmvagnarna. Det andra paketet i investeringen, Kaj 7, om totalt 1,1 miljarder svenska kronor innefattar ny skeppslastare, siktstation, bandtransportörer, vägstation och förtöjningssystem för båtarna.

Satsningarna ger en kapacitetshöjning i hamnen från 20 miljoner till 30 miljoner ton järnmalmsprodukter årligen tillsammans med en ökad leveranssäkerhet.

– Vi har varmtestat anläggningarna och senare i höst kör vi Kaj 7 i skarpt läge. Det känns riktigt bra att nu kunna inviga denna milstolpe i malmhamnens historia, säger Jacob Steinmo, vd för LKAB Norge.

Tid:
torsdag den 1 september 2016 kl. 08:30 – 11:00

Samlingsplats: LKAB:s kontor i Narvik, Havnegatan 28

Anmälan: mejlas till fredrik.bjorkenwall@lkab.com senast onsdagen den 31 september kl. 12.00

Vänligen observera att föranmälan krävs för inpasseringstillstånd och skyddskläder. Efter ceremonin ges möjlighet till enskilda intervjuer med bolagsrepresentanter, däribland Jan Moström, vd för LKAB. Varmt välkomna!

Fredrik Björkenwall

D  +46 980 715 44 / M  +46 72 526 15 44
fredrik.bjorkenwall@lkab.com

LKAB är en internationell högteknologisk mineralkoncern som bryter och förädlar Norrbottens unika järnmalm för den globala stålmarknaden. Hållbarhet är kärnan i vår affärsidé och vår ambition är att vara ett av de mest innovativa, resurseffektiva och ansvarstagande företagen i branschen. Koncernen, som omsatte drygt 16 miljarder kronor 2015 och har cirka 4 500 anställda i 13 länder, rymmer även industrimineraler, borrsystem, tågtransporter, bergtjänster och fastighetsbolag.

Jacob Steinmo, vd för LKAB Norge