LKAB och Gällivare Energi AB samarbetar för att nyttja restvärme från den nya järnsvampsprocessen

Företagen tar nu ytterligare ett steg i arbetet med förbättrad energihushållning i det gemensamma energisystemet genom att teckna en avsiktsförklaring. Syftet är att under avtalstiden tillsammans utreda möjligheterna att nyttja restvärme från LKAB:s demonstrationsanläggning för produktion av järnsvamp i Gällivare Energis fjärrvärmenät, samt att samordna övriga tredjepartsaktörer. Industriprocessen inom demonstrationsanläggningen i Gällivare kommer att generera stora volymer restvärme.

– Att tillvarata restvärmen är ett givet initiativ med stor hållbarhetsmässig potential. Genom en ökad energihushållning tar vi ansvar för miljömässiga, ekonomiska såväl som sociala perspektiv, säger Fia Bergemalm, chef för Energi- och vätgasteknik, LKAB.

Ett väl utbyggt fjärrvärmenät hos Gällivare Energi AB gör det möjligt att ta tillvara restvärme från industri och samhälle som annars går till spillo.

Gällivare Energi har satt upp ett offensivt mål om att 2030 kunna leverera helt fossilfri fjärrvärme. Tillvaratagande av restvärme från LKAB är en mycket intressant möjlighet på vägen mot vårt mål.

– Vi ser industriell restvärme som en både resurs- och kostnadseffektiv lösning för vårt fjärrvärmenät som också ger oss fler alternativ att producera värmen till våra kunder, säger Erik Karlsson, vd, Gällivare Energi.

– Extra positivt är att samarbetet innebär att Gällivare Energi också tar en aktiv roll i utvecklingen av nya näringar i Gällivare. Kommunen arbetar ständigt för att utveckla samhället och möjliggöra fler arbetstillfällen och vi ser här att industrins restvärme skapar många nya spännande möjligheter, avslutar Stefan Ovrell, styrelseordförande, Gällivare Energi AB.

Vid frågor, vänligen kontakta:

LKAB: Fia Bergemalm, fia.bergemalm@lkab.com

Gällivare Energi AB: Erik Karlsson, erik.karlsson@gallivareenergi.se

Kajsa Lindmark
kommunikationsstrateg, LKAB

kajsa.lindmark@lkab.com

LKAB är en internationell gruv- och mineralkoncern som erbjuder hållbara järnmalms-, mineral- och specialprodukter. Vi leder omställningen av järn- och stålindustrin och vår plan är att utveckla koldioxidfria processer och produkter fram till år 2045. Sedan 1890 har vi utvecklats genom unika innovationer och tekniklösningar och drivs framåt av närmare 5200 medarbetare i 12 länder. LKAB-koncernen omsatte cirka 43 miljarder kronor år 2023. lkab.com