LKAB och Kirunabostäder skriver avtal om nya fastigheter

Idag har gruvbolaget LKAB och det kommunala fastighetsbolaget Kirunabostäder skrivit ett bytesavtal gällande ett flertal fastigheter i Kiruna nuvarande centrum. Bostäder och lokaler kommer att ersättas med nybyggda fastigheter i den nya stadskärnan.

Avtalet är en del i den pågående samhällsomvandlingen av Kiruna som görs för att brytningen av järnmalm ska kunna fortsätta. LKAB erhåller fastigheter i de delar av dagens Kiruna centrum som ska avvecklas, bland annat på Steinholtzgatan, Arent Grapegatan, Bergmästaregatan och Mangigatan.
– Det här är en stor pusselbit i samhällsomvandlingsprocessen och en viktig förutsättning för både centrumhandeln och boendet i det framtida Kiruna, säger Anders Lundgren, projektledare på LKAB.

Kirunabostäder erhåller i bytet fastigheter som byggs i Kirunas nya centrum som är under utveckling. De nya fastigheterna ligger i kvarter 7, 8 och 9 och kommer att innehålla handel, bostäder och kontor. De nya fastigheterna ska stå klara för inflyttning hösten 2022.
– Kirunabostäder blir i och med bytesavtalet en viktig aktör i utvecklingen av bostäder och handel i Kirunas nya centrum, säger Mats Dahlberg, vd på Kirunabostäder.

Mats Dahlberg, vd Kirunabostäder
mats.dahlberg@kirunabostader.se

Anders Lundgren, projektledare LKAB
anders.j.lundgren@lkab.com

Kontaktperson: Tina Benson, informationschef. Tel: 46 (0) 980 710 85. E-post: tina.benson@lkab.com

LKAB är en internationell högteknologisk gruv- och mineralkoncern som bryter och förädlar Norrbottens unika järnmalm för den globala stålmarknaden. Hållbarhet är kärnan i vår affärsidé och vår ambition är att vara ett av de mest innovativa, resurseffektiva och ansvarstagande företagen i branschen. Koncernen, som omsatte cirka 26 miljarder kronor 2018 och har cirka 4 200 anställda i 132länder, rymmer även industrimineraler, borrsystem, tågtransporter, bergtjänster och fastighetsbolag. www.lkab.com
Följ LKAB på sociala medier:

Om oss

LKAB är en internationell gruv- och mineralkoncern som erbjuder hållbara järnmalms-, mineral- och specialprodukter. Vi leder omställningen av järn- och stålindustrin och vår plan är att utveckla koldioxidfria processer och produkter fram till år 2045. Sedan 1890 har vi utvecklats genom unika innovationer och tekniklösningar och drivs framåt av mer än 4 500 medarbetare i 12 länder. LKAB-koncernen omsatte cirka 34 miljarder kronor år 2020. www.lkab.com

Det här är en stor pusselbit i samhällsomvandlingsprocessen och en viktig förutsättning för både centrumhandeln och boendet i det framtida Kiruna.
Anders Lundgren, projektledare på LKAB.