LKAB tar beslut gällande sponsrade arrangemang

Samtliga inställda arrangemang som redan beviljats sponsring får behålla pengarna.

LKAB ser arrangemangen som mycket viktiga för attraktiva samhällen. I och med utbrottet av covid-19 har de flesta fått ställa in och därmed förlorat viktiga intäkter. Av den anledningen har LKAB nu fattat ett principbeslut som innebär att samtliga arrangemang och event som tvingas ställas in ändå får behålla de pengar de beviljats.
– Ingen behöver betala tillbaka några pengar. Dessa event är både omtyckta och viktiga. Vi måste alla hjälpas åt för att vårt samhälle ska stå på fötterna när epidemin är över, säger Niklas Johansson, direktör för Kommunikation och Klimat på LKAB.

Merparten av eventen är återkommande där LKAB varit sponsor under en längre tid. Målsättningen för bolaget är att även i framtiden vara en aktiv aktör för levande samhällen och fortsätta ett robust sponsringsarbete.

Berörda event som ställts in till följd av covid-19 där LKAB tidigare beviljat sponsring:

•    Kirunafestivalen 2020
•    SM-veckan i Boden och Luleå
•    Dundret Runt i Gällivare
•    Volkswagen Cup i Gällivare
•    Övre Norra Fågelhundsklubbens SM-arrangemang i Abisko
•    Malmfältens Draghundsklubbs SM-arrangemang i Kiruna
•    Tornedalens Slädhundsklubbs ”Tobacco Trail”
•    Kommunrundans Dag i Gällivare

Fredrik Björkenwall

D   46 980 715 44 / M  46 72 526 15 44
fredrik.bjorkenwall@lkab.com