Nu flyttas Länsmansbostaden

Onsdagen den 25 oktober flyttas den sjunde av totalt åtta kulturbyggnader till sin nya plats – till Kirunas nya stadskärna, öster om nuvarande centrum. Den här gången är det den så kallade Länsmansbostaden som ska flyttas.

Flytten av kulturbyggnader, från gruvans påverkansområde till nya platser i Kiruna, fortsätter. Vid foten av berget Luossavaara, med utsikt över fjällmassivet och gruvan, flyttas sju kulturbyggnader varav sex redan är flyttade. Därtill flyttas den så kallade Länsmansbostaden till den nya stadskärnan, öster om nuvarande centrum.

– Samhällsomvandlingen är så mycket mer än utveckling och avveckling. Det handlar om kultur, minnen och känslor – mjuka värden och sådant som inte kan mätas i pengar. Därför är det så glädjande att vi kan flytta några av stadens mest unika och omtyckta byggnader. På sätt och vis förenar vi dåtid med nutid, säger Tjabba Nordanfjäll, projektledare vid LKAB och ansvarig för flytten av kulturbyggnader.

Länsmansbostaden är LKAB:s 99:onde byggnad i ordningen och uppfördes som bostad åt Kirunas första riktiga polisman, Carl August Olsson. Länsman Olsson hade tjänstgjort som inspektionskonstapel vid polisen i Stockholm och var omtalad som en redig man med hårda nypor. Till Kiruna rekryterades Olsson för att upprätta lag och ordning.

– I tjänsten ingick fri bostad och 1906 inleddes byggarbetena. Det sägs att Olsson ska ha haft väldigt specifika krav, bland annat skulle barnkammaren vara stor eftersom han planerade för många barn. Det blev en påkostad historia och bostaden uppfördes med hela nio rum och expedition, säger Maria Strålberg, museolog och konstvetare som arbetar med flyttprojektet på uppdrag av LKAB.

Med sina imponerade 240 ton lastas byggnaden intakt på en särskilt anpassad trailer för att transporteras de dryga tre kilometrarna till sin nya plats. Den nya adressen ligger längs Flyttleden, i Kirunas nya stadskärna.

Varmt välkommen att delta vid flytten av Länsmansbostaden

När: Onsdagen den 25 oktober klockan 22:00

Var: Lingonstigen 5, Länsmansbostadens nuvarande placering

Representanter från LKAB samt representanter från flyttentreprenören PEAB finns tillgängliga för intervjuer innan flytten inleds klockan 22:00. Ingen föranmälan krävs för medverkan eftersom det inte finns möjlighet att besöka arbetsområdet dit huset flyttas.

Kontaktperson: Josefine Ejemalm, kommunikatör LKAB. Tel: 46 (0) 980 649 10. E-post: josefine.ejemalm@lkab.com

LKAB är en internationell högteknologisk mineralkoncern som bryter och förädlar Norrbottens unika järnmalm för den globala stålmarknaden. Hållbarhet är kärnan i vår affärsidé och vår ambition är att vara ett av de mest innovativa, resurseffektiva och ansvarstagande företagen i branschen. Koncernen, som omsatte drygt 16 miljarder kronor 2016 och har cirka 4 200 anställda i 13 länder, rymmer även industrimineraler, borrsystem, tågtransporter, bergtjänster och fastighetsbolag.