Ny kund för LKAB i USA

LKAB skriver kontrakt med österrikiska stålföretaget voestalpine för pelletsleveranser till ett nytt gasdrivet järnverk i Texas, USA. Kontraktet omfattar leveranser av pellets via Narvik med start första kvartalet 2016.

LKAB tar nu nästa steg in på den nordamerikanska marknaden genom samarbetet med voestalpine som bygger en ny produktionsanläggning nära Corpus Christi, Texas, USA.
– Det här är ytterligare ett steg i vår strategi att bredda kundportföljen och få en ökad geografisk spridning av våra pelletsleveranser globalt, säger Lars-Eric Aaro, vd och koncernchef på LKAB.
LKAB:s högteknologiska och klimatsmarta pellets är specialanpassade för stålframställning med direktreduktionsteknik. I direktreduktionsprocessen används naturgas, vilket sänker koldioxidutsläppen. Det relativt låga gaspriset i USA bidrar starkt till att amerikansk stålindustri växer och skapar lönsamhet i nya investeringar.
– Vi har jobbat ett antal år tillsammans med voestalpine för att skapa ett långsiktigt samarbete, samtidigt som de investerat i sin nya anläggning. Det är mycket glädjande att få berätta att vi nu blir leverantör till ett av världens ledande stålföretag, säger Peter Schmid, LKAB:s försäljnings- och marknadsdirektör.
Bolaget voestalpine är en global stålproducent med huvudkontor i Linz, Österrike. Företaget har 48 000 anställda och räknas som en av världens tekniskt ledande stålproducenter med stark marknadsintegration, där Vostealpine är en allt starkarer leverantör av innovativa och högpresterande ståldetaljer till exempelvis fordonsindustrin.

Kontaktperson: Peter Schmid, LKAB:s försäljnings- och marknadsdirektör, telefon +46 920 381 43

LKAB är en internationell högteknologisk mineralkoncern som bryter och förädlar Norrbottens unika järnmalm för den globala stålmarknaden. Hållbarhet är kärnan i vår affärsidé och vår ambition är att vara ett av de mest innovativa, resurseffektiva och ansvarstagande företagen i branschen. Koncernen, som omsatte drygt 20 miljarder kronor 2014 och har cirka 4 500 anställda i 15 länder, rymmer även industrimineraler, borrsystem, tågtransporter, bergtjänster och fastighetsbolag.

– Det här är ytterligare ett steg i vår strategi att bredda kundportföljen och få en ökad geografisk spridning av våra pelletsleveranser globalt.
Lars-Eric Aaro, vd och koncernchef på LKAB